31.10.2019 10:14

Mimořádný výkon Hui He v Madama Butterfly prozáří podzim s Metropolitní operou

Pucciniho klasikou Madama Butterfly pokračuje sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery. Opera je náročná zejména pro představitelku hlavní role, která téměř neopouští jeviště. V aktuálním nastudování se v titulní úloze Čo-Čo-San představí čínská sopranistka Hui He.

V herecky i pěvecky náročném partu gejši Čo-Čo-San zrazené a opuštěné americkým námořním důstojníkem Pinkertonem se představila řada světových sopranistek. Na premiérový výkon Rosiny Storchio ze 17. února 1904 navázaly takové operní divy jako Geraldine Farrar (premiéra v Metropolitní opeře 1907), Maria Callas či Montserrat Caballé. Nyní se k těmto zářivým jménům připojí sopranistka Hui He. Debutovala v Šanghaji coby Dorabella v inscenaci Mozartovy opery Cosi Fan Tutte. V Evropě poprvé zaujala právě v titulní roli Pucciniho Madama Butterfly. Kariérním průlomem se pak stala Tosca ve stejnojmenném díle téhož autora.

Výstavní role Hui He

Zrazená japonská gejša je nicméně, společně s Verdiho Aidou, výstavním pěveckým výkonem pěvkyně Hui He. Jen v letošní sezóně ji ztvárňuje na prknech hned dvou operních domů. Vedle newyorské Metropolitní je to ještě Deutsche Oper v Berlíně. Na bedrech Hui He leží veškerá emoční náročnost role, od momentů štěstí, v kterých se Čo-Čo-San otáčí zády k vlastním tradicím, ke smutku z odloučení prosvětlovaných nadějí až k závěrečnému tragickému vyvrcholení.

V tříaktové opeře budou Hui He sekundovat italský tenor Andrea Carè, pro něhož je role Pinkertona debutem na prknech Metropolitní opery, a americká mezzosopranistka Elizabeth DeShong coby spolehlivá služebná Suzuki.

Filmová kvalita inscenace

Inscenace vznikla ve spolupráci hollywoodského režiséra Anthonyho Minghelly (mj. je držitelem Oscara za režii snímku Anglický pacient) a režisérky a choreografky Carolyn Choa. Ne nadarmo se v recenzích hovoří o jejích filmových kvalitách. Propracovaná práce se zářivými barvami a širokým prostorem, který připomíná plátno kina, ale i zapojení loutek propůjčuje představení vizuálně podmanivou atmosféru a zvláštní magii uzavřeného světa japonského přístavu Nagasaki na konci devatenáctého století.

Úvodní přenosy z Metropolitní opery vsadily na prověřené a diváky oblíbené inscenace. První novinkou a zároveň závěrečným přenosem pro letošní rok bude Achnaton z pera skladatele Philipa Glasse. Do newyorské opery jej přináší Phelim McDermott, který svým ztvárněním této látky v Britské národní opeře způsobil na dlouhou dobu vyprodanou senzaci.

www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Mimořádný výkon Hui He v Madama Butterfly prozáří podzim s Metropolitní operou

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.