05.01.2024 09:47

Miřenka Čechová a Radim Vizváry po deseti letech spolu na jevišti

Kultovní dílo Light in the Darkness umělců Miřenky Čechové a Radima Vizváryho, které sklízelo bouřlivé mezinárodní úspěchy a v Čechách se dočkalo pouze několika málo uvedení, se navrací po deseti letech do repertoáru souboru Tantehorse. Ojedinělý počin dvou renomovaných tvůrců inspirovaný Dantovým Peklem a dílem markýze de Sade vzniká ve spolupráci s režisérem Petrem Boháčem. Premiéra teatrálně zpracovaných výtvarných obrazů smrti, lásky a pekla se uskuteční 24. a 25. ledna v Paláci Akropolis.

V roce 2013 Miřenka Čechová a Radim Vizváry naplnili třikrát za sebou Atlas Theatre ve Washingtonu, dvakrát o nich napsal deník Washington Post a získali mnoho pochvalných uznání od odborníků z přední americké scény. To vše díky uvedení speciální upravené verze Dark Trilogy pod názvem Light in a Darkness ( Smrt Markýze de Sade / Dante).

„Prokofjev řekl, že mrtví nedokáží tančit, když slovně vyjádřil pochyby nad závěrem svého baletu Romeo a Julie. Ale zřejmě netušil, o čem hovoří.“ – Sarah Kaufman (Washington Post)

Deset let poté přichází performeři s remakem Light in the Darkness, jenž vychází z původního obsahově strhujícího třídílného konceptu Dark Trilogy. Nově kloubí dvě ze tří představení – On the Dark Road – Smrt Markýze de Sade a Dante – Light in a Darkness – v jeden spektakulární celek, který je spojením fyzického divadla, nové pantomimy, současného tance, barokní hudby a výtvarna. „Nový koncept Light in the Darkness je současným pohledem na dílo, které se odehrálo naposledy před deseti lety a proměňuje se skrze současnou dramaturgii a úhly pohledu, které jsme spolu s Radimem nasbírali za několik samostatných let v roli režisérů, choreografů a autorů,“ přibližuje Miřenka Čechová.

Ze snů a imaginací vystavěný příběh On the Dark Road – Smrt Markýze de Sade byl prvním společným dílem Čechové a Vizváryho, kterým v roce 2007 definovali žánr physical mime, inspirovaný japonským tancem butoh, tělesným mimem Etiennem Decrouxem a prvky současného tance. Divák je v příběhu uveden do jakési fiktivní obrazárny hříchů, v níž se objevují a zase ztrácejí jednotlivé obrazy smrti. Jedna imaginace ukončuje a rozvíjí další imaginaci a příběh existuje pouze v samotném procesu rozvíjení. „V tomto prvním společném díle jsme s Radimem využili naše divadelní kořeny, on se na chvíli navrací do role loutkáře a já pro změnu do loutky tančící na špičkách. Významným požadavkem, s nímž pracujeme, je divákova individuální představivost a zkušenost,“ říká Miřenka Čechová. Dekadentní až rouhačskou poetiku s prvky fyzického a mimického divadla rozvíjí projekt Dante, jehož předobrazem je Danteho Peklo. Na scéně se tak objevuje láska vášnivá, hříšná, ďábelská.

Stejně jako na předchozích částech se i na remaku režijně podílel Petr Boháč. O výtvarnou stránku, tedy scénu a kostýmy, se postarala Petra Vlachynská. Výrazný podíl na výtvarných obrazech má světelný design Martina Špetlíka.

 

Autor článku: Adéla Brabcová

Miřenka Čechová a Radim Vizváry po deseti letech spolu na jevišti

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.