Miroslav Bambušek uvedl v MeetFactory hru Angéliky Liddellové
Praha 28. února (ČTK) - V pražském divadelním prostoru MeetFactory měla dnes premiéru inscenace Silní, kterou podle textu Angéliky Liddellové Mrtvý pes v čistírně nastudoval režisér Miroslav Bambušek. Překladatelem byl Petr Gojda, autorem výpravy Petr Matásek, autorem hudby a světelného designu Petr Krušelnický.
Jedna ze dvou posledních her Angéliky Lidellové je podle dramaturga Jana Horáka jakýmsi dramatem-básní, ve kterém se na pozadí střetu jedince a společnosti zkoumá a kritizuje současné politicko-sociální zřízení a jeho směřování. Je ale také velmi osobní autorčinou výpovědí a zpovědí.
"Hra měla světovou premiéru v roce 2007 v Národním dramatickém centru v Madridu v režii autorky, která si v ní i zahrála. Z inscenace se stala neobvyklá kulturní událost," uvedl Horák.
Liddellová je laureátkou prestižní španělské divadelní ceny Premio Valle-Inclán de Teatro za rok 2008. Narodila se v roce 1966, věnovala se kreslení a filmu, což ji přivedlo ke studiu na Královské akademii dramatických umění. Její práce vždy byly kritické a provokativní. Skutečným enfant terrible španělského divadla se stala po setkání s Gumersindem Puchem, s nímž založila divadlo Altra Bilis (v překladu Jiná žluč). Oba za své projekty, pro které Liddellová píše textové podklady a v nichž působí jako režisérka i herečka, získali řadu cen.
Bambušek má za sebou jako autor zhruba dvacet her a textů pro divadlo. Tento divadelní organizátor a iniciátor nejprve putoval po "severní" cestě (Cheb — Louny — Ústí nad Labem), nyní působí v Praze. V roce 1996 založil s bratrem Tomášem divadelní skupinu D. I. Lebedung, od roku 1998 spolupracuje s ústeckým Činoherním studiem. Založil neformální kulturní stánek Multiprostor v Lounech. V Praze od roku 2005 realizuje projekt perzekuce.cz, pro nějž využil industriální prostor La Fabrica v Holešovicích. Ve spolupráci s dalšími režiséry a dramatiky tam byly uvedeny inscenace Posta Apostolorum, Útěcha polní cesty, Horáková x Gottwald, Zóna aneb Výlet do apokalypsy. Bambuškovy práce se vyznačují rozvolněností a úsečností formy. Obsahově představují kompromis mezi zájmem o politické divadlo a surreálně odpoutanou, leckdy až brutální, vulgární lyrikou v kresbě rozháraných a trpících hrdinů.
bor pba