Mladí čeští pěvci jsou v cizině úspěšní, v Česku ale málo známí
Pavel Černoch, Zdeněk Plech nebo Jan Martiník, tito a další mladí operní pěvci reprezentují nastupující českou pěveckou generaci na zahraničních operních scénách. Široká veřejnost v České republice je však téměř nezná. Talentované "domácí hlasy" kvůli nekvalitní pěvecké výuce odcházejí studovat do zahraničí, a když se poté chtějí vrátit, nenacházejí v tuzemsku dostatečné profesní zázemí a podporu.
"Bývala tu operní studia, která mladé pěvce cíleně vychovávala, formovala a stavěla na scénu. Dnes jejich rozpočet pohlcují experimentující inscenátoři," řekl operní znalec a porotce pěveckých soutěží Jan Králík.
Problém přístupu k opeře prý také spočívá v české mentalitě. Češi již v minulosti měli tendenci oceňovat spíše ty umělce, kteří se prosadili nejprve v zahraničí. "Známost jména je věcí médií. Kdyby se Marie Fajtová, Kateřina Hebelková nebo Eliška Weissová (pěvkyně Národního divadla) dopustily mediálně zajímavého kroku, věděl by každý i o nich," míní Králík.
Velmi úspěšná a v ČR nedoceněná je sopranistka Martina Janková patřící do současné generace "třicátníků", která se již před deseti lety prosadila ve Švýcarsku. V londýnské Covent Garden působí i mezzosopranistka Jana Sýkorová. Úspěchy sklízí rovněž jeden z největších vycházejících talentů, lyrický tenorista Pavel Černoch. Ten krátce po angažmá v Brně odešel do vídeňské Volksoper. Je stále více žádaný, například v Rize zpíval Alfreda, v Athénách Prince, čeká jej Števa v Glyndebourne, Faust v Helsinkách a Jeník v Paříži. V Národním divadle v Praze se s úspěchem představil jako Ernesto, Vítek, Ottavio a Jeník.
V cizině zpívají a vyhrávají i tamní soutěže další mladí: basbarytonista Adam Plachetka, basista Jan Martiník a Zdeněk Plech nebo barytonista Filip Bandžak. V mezinárodní konkurenci již několik let obstojí i sopranistka Simona Houda Šaturová, která mimo jiné minulou sobotu s velkým úspěchem ztvárnila ve frankfurtské opeře roli Lucie v Donizettiho opeře Lucie z Lammermooru.
Pořadatelé však tyto pěvce zařazují na program recitálů velmi málo s výmluvou, že by neměli dostatečnou posluchačskou a sponzorskou odezvu jako v případě zahraničních sólistů. "Nebál bych se uvádět ani výhradně české pěvce například v dvojrecitálech Kněžíková - Plachetka, Sýkorová - Bandžak, Šaturová - Černoch. Za podmínky stejně masivní reklamy a pozornosti televize či rozhlasu by to mohly být koncerty aktuálně i perspektivně přitažlivější než nákladné akce s neznámými jen zahraničními jmény," poznamenal Králík.
Koncert s mladými českými pěvci ohlásilo v této sezoně například Národního divadlo nebo pořadatelé Pražského jara. Ve středu zazpívá ve Stavovském divadle na tradičním koncertu k výročí Wolfganga Amadea Mozarta sopranistka Marie Fajtová a slovenský tenorista Pavol Breslik. Na Pražském jaru vystoupí 31. května Adam Plachetka v doprovodu pianisty Zdeňka Klaudy.
Zdroj: Šárka Mrázová, mkv