14.11.2006 00:00

Moravské divadlo Olomouc bude patřit Fyzikům

V pátek 17. listopadu v 19.00 hodin uvede Moravské divadlo premiéru hry Friedricha Dürrenmatta Fyzikové. Po více jak čtyřiceti letech se do Olomouce vrací proslulý příběh s nečekaným rozuzlením, který tentokrát nastudoval hostující režisér Tomáš Svoboda.

Děj známé hry významného švýcarského dramatika nás nezavádí, jak by se na první pohled nabízelo, do vědeckého ústavu, ale do luxusní psychiatrické léčebny. Zde spolu žijí tři pacienti, z nichž dva se vydávají za vědce – jeden za Newtona, druhý za Einsteina. Třetí, Möbius, je možná fyzikem opravdovým. Děj dramatu začíná ve chvíli, kdy je v ústavu zavražděna již druhá ošetřovatelka a inspektor Voss zahajuje rozsáhlé pátrání po vrahovi... Může být ale vůbec pacient z psychiatrické léčebny vrahem? A co když je v léčebně takových lidí víc?

Příběh plný napětí, dějových zvratů i fantaskních prvků si klade otázky ohledně odpovědnosti vědců za jejich objevy a vynálezy a také varuje před neomezenými možnostmi a zneužitím vědy i moci, což Dürrenmatt podává s dráždivě napínavou a důvtipnou formou. Moravské divadlo Olomouc přizvalo ke spolupráci na inscenaci Fyziků režiséra Tomáše Svobodu, který k pojetí inscenace dodává: „Pro mě jsou Fyzikové výrazně politickou hrou. Nad politickými systémy dokáže vládnout moc peněz, která si zase dokáže koupit moc vědění. Moudrost – u nás ztělesněná smyšlenou postavou krále Šalamouna – se nakonec postupně stává prodejnou děvkou.“

Režisér společně s dramaturgem Petrem Kolečkem také změnili původní podtitutul Dürrenmattova dramatu a místo „detektivní komedie“ Fyziky charakterizují jako „mocenský thriller podle kazatele“. „Dürrenmattův text rozhodně není detektivkou, protože se v něm nehledá vrah. Zároveň není ani čistou komedií, protože výsledné vyznění inscenace není vůbec komické. Výraz „mocenský thriller“ podle nás navíc zdůrazňuje velmi aktuální politické téma hry – tedy vzájemný souboj politických stran a nadnárodní společnosti,“ říká Tomáš Svoboda.

A jaký našli tvůrci inscenační klíč k titulu? „Pracujeme s prostředky německého divadla brechtovského typu. Nechceme si hrát na iluzivní divadlo a záměrně využíváme řadu zcizovacích efektů jako je např. časté využití citací současné hudby, vstupy techniků na scénu a podobně. Sdělení divákovi je právě díky těmto prostředkům mnohem naléhavější,“ komentuje své pojetí režisér. Míšení komediálního potenciálu a tragiky pak komentuje také dramaturg Petr Kolečko: „Právě oproti starším Brechtovým pracím jsou modernější Fyzikové novátorští v tom, že syntéza komična a tragična je zde docílena nikoliv stálým zesměšňováním tristní reality, nýbrž rozdělením hry na komickou a tragickou část. Celá hra se „tváří“ jako komedie až do chvíle, kdy fyzikové zasednou v druhém dějství ke stolu a proberou „svůj byznys“. Celý předchozí děj je tak z hlediska tématické kompozice vlastně pouhou expozicí.“

Režisér Tomáš Svoboda se při realizaci Fyziků obklopil svým stálým inscenačním týmem, se kterým spolupracoval např. v divadle Rokoko nebo v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Autorem scény je Jaroslav Bönisch, kostýmy navrhla Tereza Šímová a hudbu složil a vybral mladý talentovaný skladatel a dirigent Karel Albrecht. Fyzikové se na scéně Moravského divadla Olomouc objevují teprve podruhé v jeho historii.

Poprvé byla hra uvedena krátce po její světové premiéře 20. 10. 1963 v režii Jiřího Svobody.

Pavla Bergmannová

Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz

Autor článku: Informace z divadel