Moravské divadlo Olomouc uvádí Pucciniho Toscu v režii Daniely Špinar
Moravské divadlo Olomouc připravuje první premiéru této sezony, nesmrtelnou operu Tosca, jednu z nejznámějších a nejuváděnějších operních děl světa z pera Giacoma Pucciniho. Režisérka Daniela Špinar přináší osobitý pohled na dramatický příběh pěvkyně Florie Toscy, malíře Cavaradossiho a barona Scarpii, v němž se láska střetává s mocí a manipulací. Premiéra se uskuteční v pátek 19. září.
Nadčasový příběh vášně a zrady
Puccini vypráví příběh pěvkyně Florie Toscy, malíře Maria Cavaradossiho a policejního barona Scarpii na pozadí revoluční Itálie roku 1800. Žárlivost, sexuální vydírání i politická mocenská manipulace vedou k nevyhnutelné tragédii, Tosca zabíjí Scarpiu, ale tím nezachrání svého milého ani sebe. Opera, jejíž libreto vzniklo podle divadelní hry Victoriena Sardoua, měla premiéru roku 1900 v Římě. Přestože tehdejší kritici dílo přijímali rozporuplně, publikum si Toscu okamžitě zamilovalo a dodnes patří k nejhranějším titulům světového operního repertoáru.
Soubor opery se k Tosce vrací po šestnácti letech, nové nastudování je páté v historii Moravského divadla. Režisérka Daniela Špinar vnímá Pucciniho dílo především jako drama o zneužívání moci a o toxickém milostném trojúhelníku, který je i dnes alarmujícím tématem. „Tosca je pro mě především drama o manipulaci a zneužívání moci, o toxickém trojúhelníku, kde stojí láska proti násilí a vydírání. Proto je i dnes tak aktuální. Nesnažila jsem se o doslovnou aktualizaci, ale o vizuální interpretaci, která podtrhne romantický duch díla a zároveň promlouvá k současnému divákovi,“ říká režisérka Daniela Špinar.
Každé jednání nese jiný výraz a vizuální charakter. První je barevné a romantické, patří malíři Cavaradossímu. Druhé představuje strohý, přísný svět barona Scarpii, kde digitální obrazovky evokují policejní sledovací systém i jeho vlastní vězení. Třetí, snové jednání, je spojeno s Toscou – jako svatební halucinace, která však ústí do tragického konce.
Výpravná inscenace a moderní vizualita
Scénu vytvořil Marek Cpin, kostýmy navrhla Linda Boráros. Výtvarné pojetí propojuje klasickou operní výpravnost s prvky moderní divadelní estetiky. Obrazovky, světelné proměny a výrazné vizuální kontrasty dokreslují atmosféru, v níž se prolíná romantika, moc a krutost. Digitální obrazovky evokující policejní sledovací systém vytvářejí prostor pro Scarpiu, zatímco Tosca dostává snový, až svatební rámec.
Olomoucká inscenace se drží tradice velké romantické opery, ale zároveň přináší prvky současného divadelního jazyka. Publikum se může těšit na realistickou psychologii postav, výpravnou scénu, sugestivní hudbu a velké emoce. „Nikdo nemůže chtít, aby to v roce 2025 vypadalo jako v roce 1900. Diváci ale dostanou Toscu krásnou, vášnivou a vizuálně působivou – takovou, která ctí Pucciniho hudbu a zároveň dává prostor dnešní imaginaci,“ uzavírá Daniela Špinar.
Hudba, která zasahuje dodnes
Hudebního nastudování se ujal dirigent Zsolt Hamar, který je zároveň šéfdirigentem Moravské filharmonie.
Pucciniho hudba, oceňovaná pro svou emotivní sílu i smysl pro dramatický detail, patří k vrcholům operního repertoáru. Od premiéry v Římě roku 1900 si Tosca získala diváky po celém světě a dodnes patří k nehranějším operám.
“Pucciniho opera Tosca se vrací na jeviště MDO po šestnácti letech a není to jediný návrat. Do Olomouce se v této inscenaci po více jak třiceti letech, jako host, vrací i výše zmíněný basista Jiří Služenko, který zde začal svou sólovou pěveckou dráhu. Opera Tosca se vám představí v novém světle v režii Daniely Špinar, která souzní s Pucciniho hudbou a pěveckými party stejně jako dirigent hudebního nastudování pan Zsolt Hamar “, uvedl Jiří Přibyl, šéf opery a operety Moravského divadla.
„I když se Puccini s touto operou řadí k verismu, který chtěl do opery vnést prvky realismu, Tosca stojí hlavně na silných emocích. Historické pozadí tvoří politický rámec, ale jednoznačně převažují osobní témata a vztahy. Proto je také dobře možné se na příběh naladit i dnes. Daniela Špinar má mimořádný cit pro hudbu a v kombinaci se svými zkušenostmi z divadla vytváří propracované a působivé obrazy,“ uvedla dramaturgyně Viktorie Vášová.
V titulní roli Florie Toscy se představí Radoslava Müller, roli dále ztvární italská mezzosopranistka Lisa Algozzini (host). Part Cavaradossiho čeká na diváky v podání tenoristů Mickaela Spadacciniho (host) a Martina Šrejmy (host). Jako baron Scarpia vystoupí basista Jiří Sulženko (host) a barytonista Roman Vlkovič (host). V roli Cesare Angelotti se alternují členové operního souboru Daniel Kfelíř a Martin Štolba.