Moravské divadlo ovládnou Řeči
Inscenace zavede diváky do prostředí newyorské smetánky, která se sejde na oslavě výročí sňatku náměstka newyorského starosty a jeho ženy. Jako první přicházejí Chris s Kenem, kteří však zjistí, že si jejich hostitel z neznámých důvodů prostřelil ušní lalůček a jeho žena záhadně zmizela. Další hosté přicházejí a oslavenci nikde! Roztáčí se tak kolotoč lží, výmyslů a „skvělých“ řešení krizových situací, do kterých se aktéři znovu a znovu zaplétají.
Oblíbenou komedii amerického dramatika Neila Simona v Moravském divadle připravil režisér Václav Klemens, který doufá, že právě tento titul nabídne divákům dobrou zábavu. „Simon dal své hře podtitul „fraška“ a pohrává si s motivy unavených manželských vztahů a nevěry. Ale s touto hrou se lze vydat i po detektivní lince a spolu s postavami pátrat po nevyjasněném pozadí jednoho výstřelu,“ komentuje Simonovu komedii režisér a dodává: „Simon navíc nevynáší nad svými postavami žádné morální soudy, jeho humor je laskavý. Mravní klima hry je navíc určeno autorovým bonmotem: Lhát, případně vydávat se za někoho jiného, není protizákonné, pokud to člověk dělá dobře.“
Na inscenaci s Václavem Klemensem spolupracovala osvědčená sestava hostujících tvůrců: dramaturg Ladislav Slíva, scénograf Martin Víšek a kostýmní výtvarnice Eliška Zapletalová. V jednotlivých rolích se pak představí Pavel Juřica, Ivana Plíhalová, Petr Kubes, Vlasta Hartlová, Josef Bartoň, Ivana Koktová, Jan Musil a Jana Burešová. Po mateřské dovolené se – aspoň částečně – vrací na jeviště také Evellyn Pacoláková. „A pak je tu ještě jeden návrat spojeným s touto inscenací: po několikaletém angažmá v opavském divadle přichází do olomoucké činohry herec Kamil Koula,“ dodává Václav Klemens.
A jak si režisér spolu s herci užívali zkoušení? „Při inscenování takových komediálních textů se pro všechny zúčastněné většinou dříve než v polovině práce vyčerpá humor samotné hry. Pak přichází fáze, kdy se práce na inscenaci stává víceméně dřinou. Chybí nezasvěcený „rezonér“, který by poměřoval vtipnost jednotlivých situací. A ve finále zase často přijdou pochybnosti, jestli to, co se zkouší, je vůbec vtipné. Naštěstí se tato hra dá uchopit také jako detektivka, což nás všechny zachraňovalo od těch zoufaleckých pocitů. Ale jinak jsem si zkoušení velice užíval. Podobný komediální žánr jsem se souborem dělal jako svou první šéfovskou inscenaci před třemi lety. To byla Nemocnice na pokraji zkázy. Nyní se podobným žánrem se souborem loučím,“ dodává režisér.
Pavla Bergmannová
PR, Moravské divadlo Olomouc
Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz