Moravské divadlo se chystá na poslední premiéru sezony, diváci se mohou těšit na operní verzi Manon
V pátek 15. června 2007 bude jeviště Moravského divadla patřit poslední premiéře divadelní sezony 2006/2007. Soubor opery a operety uvede v režii Martina Dubovice operu Julese Masseneta Manon. Představení začíná v 19.00 hodin.
Románovým tématem abbého Antoina-Francoise Prévosta d‘Exiles z roku 1731 se Jules Massenet začal zabývat už v roce 1881. Jako první tento román ovšem zhudebnil irský skladatel Michael William Balfe, jehož úspěšná opera Děvče z Artois (The Maid of Artois) měla premiéru v roce 1836 v divadle Drury Lane. Před Massenetem Manon ještě adaptovali do baletní podoby Jacques Fromental Halévy a Daniel Francois Esprit Auber. V roce 1893 zhudebnil román také Giacomo Puccini.
Tragická opera o pěti aktech a šesti obrazech měla premiéru v pařížské Opéra-Comique 19. ledna 1884. Libreto o lehkomyslně milující Manon zadal Massenet Henrimu Meilhacovi a Philippu Gillemu. Libretisté navázali na styl Velké opery a také Massenetovo hudební pojetí zařazuje Manon mezi stěžejní operní díla. Patří k vrcholům francouzské opery, bohaté na vnitřní emocionální patos, zjemnělé něžným jazykem tradice Opery lyrique.
Režie nejnovějšího nastudování Manon se ujal zkušený Martin Dubovic, který Massenetovu Manon považuje za velmi obtížné dílo: „Manon otevřela cestu moderní opeře, nic těžšího mnozí z olomouckých interpretů ještě neměli možnost zpívat. Hudba je zde totiž autorsky pojata velmi emotivně, což je pro zpěváky velmi náročné. Titul také vyžaduje vynikajícím způsobem zvládnutou techniku zpívání. Skutečně klade na zpěváky velké nároky.“ Martin Dubovic využil český překlad libreta Norberta Snítila, bývalého šéfa opery v Ústí nad Labem. Ten podle Dubovice vytvořil velmi zajímavý text, který se nejednou nechal inspirovat známou variací na Manon Lescaut Vítězslava Nezvala. „Místy Snítil přímo využívá a cituje úžasné Nezvalovy verše a záměrně se přesně nedrží textu původního libreta. Text se tak stává velmi přitažlivým pro diváky,“ dodává Dubovic.
Výtvarné pojetí inscenace připravil hostující scénograf Alexandr Babraj. „Dohodli jsme se společně s ním a s vedením divadla na zajímavé koncepci. Chtěli jsem vytvořit čistě operní představení bez zbytečných vnějších efektů. Důležitá je pro nás v tomto případě totiž hudba, zpěv a interpretace příběhu,“ komentuje pojetí režisér a dodává: „Děj se odehrává na čisté scéně, které dominuje kočár a několik rekvizit. A právě motiv kočáru je velmi důležitý. V něm Manon přijede do velkého světa a s tím, jak se bortí její osud, se rozpadá i tento kočár.“
Náročné role Manon se v alternacích zhostí hned tři interpretky – hostující Jarmila Baxová, Elena Gazdíková a Terezie Švarcová. V roli rytíře des Grieux pak účinkují v alternacích Petr Martínek a Milan Vlček j.h. Další role ztvární David Szendiuch, Vladimír Třebický, Jakub Kettner, Vladislav Zápražný, Ondřej Doležal, Václav Málek, Petr Špaček, Antonín Valenta, Barbara Oczková, Hana Kostelecká, Lea Vítková, Ludmila Machytková, Magda Málková, Ladislav Petrů, Jan Vaculík, Olga Koubková, Zdeňka Mollíková a Michaela Dvořáková. Pod vedením sbormistryně Lubomíry Hellové a dirigenta Miloslava Oswalda spoluúčinkují také sbor a orchestr Moravského divadla Olomouc.
Massenetova Manon byla v Olomouci doposud uvedena třikrát: poprvé v roce 1924 v režii Bohuše Vilíma a pod taktovkou Jaroslava Budíka, posléze v roce 1964 (režie Josef Šulista, dirigent František Preisler) a zatím naposledy v roce 1981pod vedením režiséra Jiřího Glogara a dirigenta Pavla Pokorného.
Pavla Bergmannová
PR a vnější komunikace, Moravské divadlo Olomouc
Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz