11.10.2018 16:00

Moře, Kanibalky, Konzervativec: tři tituly, které budou mít v říjnu premiéru v Městských divadlech pražských

Neotřelé inscenace, noví herci. Takový bude podzim v Městských divadlech pražských. Tři premiéry se v říjnu chystají v divadlech ABC, Rokoko i Komedie.

První premiérou 69. sezony Městských divadel bude hra Moře anglického dramatika Edwarda Bonda, kterou uvede divadlo ABC v režii hostujícího režiséra Jána Luterána již tuto sobotu 13. října.

Moře vypráví příběh obyvatel malého pobřežního městečka, kde se po náhlém utonutí místního mladého námořníka začnou mezi obyvateli objevovat neshody a spory. Hra z roku 1973 o rozdělené společnosti, strachu z neznámého, konspiračních teoriích, ale také o naději působí velmi současně, což je i jeden z důvodů, proč právě tento titul vybrala dramaturgie. „estože je už téměř půl století starý, působí nesmírně živým dojmem. Jeho témata padnou jako ulitá na situaci v dnešní Evropě zmítané hoaxy a konspiračními teoriemi,“ přiblížil inscenační záměr dramaturg Michal Zahálka.

Vedle Veroniky Gajerové a Viktora Dvořáka se v jedné z hlavních rolí Moře divákům poprvé na scéně divadla ABC představí Zdeněk Piškula, pro kterého je to zároveň první velká divadelní role. „Vnímám to jako nový start, je to poprvé, co budu dělat v takto velkém divadle. Věřím, že mi tato zkušenost dá mnohé do budoucna,“ řekl.

Společenskokritický tón, ovšem v jiné podobě, má i další premiérovaný titul: Kanibalky Davida Drábka v Rokoku. Groteskní detektivka o vraždě několika arabských mužů v nuselském loftu zavede poprvé 20. října Vandu Hybnerovou s Jiřím Hánou coby dvojici vyšetřovatelů až do výcvikového centra slušnočechů. Autor považuje Kanibalky za jednu ze svých nejradikálnějších her: „Kanibalky budou podle mě drtit kosti v myslích diváků především svojí otevřeností, explicitností. Jinotaje si tady mohou vybrat dovolenou,“ řekl ke svému poslednímu dramatickému textu napsanému přímo pro nově formovaný umělecký profil divadla Rokoko David Drábek, nový stálý režisér Městských divadel pražských.

Poslední z říjnových premiér bude Konzervativec. Tato inscenace otevře činoherní sezonu ve znovupřipojeném divadle Komedie. Prvního uvedení se symbolicky dočká 28. října, tedy v Den vzniku samostatného Československa. Nad textem spisovatele Davida Zábranského o významech oslav dějinných událostí se znovu sešli režisérka Kamila Polívková a herec Stanislav Majer. „Klíčem k interpretaci hry je absurdní moment oslavy něčeho, co už neexistuje. Slavíme sto let vzniku Československa a mě zajímá tento paradox: jaký má význam slavit něco, co už není?“ uzavřela Kamila Polívková.

http://www.mestskadivadlaprazska.cz/

Autor článku: Lucie Korbeliusová, foto: Moře

Moře, Kanibalky, Konzervativec: tři tituly, které budou mít v říjnu premiéru v Městských divadlech pražských

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.