24.06.2011 12:48

Moskevské Divadlo na Tagance se v pátek představí v Praze

Moskevské Divadlo na Tagance se po vystoupení na festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové představí v pátek 24. června na Nové scéně Národního divadla v Praze. Uvede inscenaci hry Bertolta Brechta Dobrý člověk ze Sečuanu v režii Jurije Ljubimova, která stála v roce 1964 u zrodu tohoto výjimečného fenoménu a po celou tu dobu neopustila repertoár.
Na Novou scénu se ruský soubor vrací po dvaceti letech, kdy tu hostoval poprvé. Před jedenácti lety jeho členové zahájili činnost karlovarského divadla Husovka a zúčastnili se festivalu v Plzni. V roce 2004 uvedli v Kongresovém centru v Praze hru s názvem Marat a markýz de Sade.
"Už kolem Brechta - této první, školní inscenace se rozpoutal veliký boj. Režimu se nelíbilo nic, co jsem dělal, absolutně jsem se nelíbil. Dotýkalo se jich, že je nemám rád," řekl na dnešním setkání s novináři třiadevadesátiletý Ljubimov, slavný herec a pedagog, který se kdysi rozhodl tento text nastudovat se svými žáky jako absolventskou inscenaci. K dnešku vytvořil na Tagance, jejímž je zároveň uměleckým šéfem, stovku inscenací.
Nebývalý ohlas veřejnosti si prý vynutil přenesení inscenace do jednoho z nevýrazných moskevských divadel, z něhož Ljubimov učinil ostrůvek svobody v nesvobodné zemi. Scéna se brzy zařadila mezi nejprogresivnější světová divadla. Je s ní spojeno i jméno Vladimira Vysockého, který si v Dobrém člověku ze Sečuanu svého času zahrál roli letce Jang Suna či Hamleta v další slavné inscenaci. Taganka často čelila tlakům režimu, který označoval ambiciózní divadlo za protistátní.
Zejména v prvním dvacetiletí musel Ljubimov o každou inscenaci svádět urputný a někdy marný zápas s cenzurou; v roce 1983 byl jako "režimu nepohodlný" zbaven státního občanství a ocitl na čtyři roky v nucené emigraci. Je nositelem řady světových ocenění. Zatím poslední - Evropskou divadelní cenu za celoživotní přínos evropskému divadlu - převzal letos v Petrohradě.
Charismatický divadelník se označil za veselého starého klauna. "Česko jako divadelní zemi znám. Je tu dobré divadlo, dost vašich významných divadelníků jsem poznal osobně. Setkal jsem se i s Václavem Havlem ve velmi kruté době. Už tehdy bylo jasné, že se naše zájmy shodují. Byl jsem tu několikrát a snažil jsem se chovat slušně - tedy nepodporoval jsem ideje totality, které tu panovaly," uvedl. Podle něj žijeme v různém stupni divokého kapitalismu. Už proto má rád Chaplinovu Moderní dobu, protože v této grotesce všichni jsme.
V repertoáru Divadla na Tagance jsou vedle původních dramat originální dramatizace próz i poezie. Ljubimov je se svým týmem vytváří jako jedinečné partitury, v nichž svůj vyhraněný postoj ke světu sděluje sugestivními, ryze divadelními prostředky. Vedle Petera Brooka, Petra Steina, Andreje Wajdy či Ingmara Bergmana patří k nejvýraznějším režisérským osobnostem druhé poloviny 20. století.

Autor článku: ČTK: Jiří Borovička, mkv