18.09.2025 15:44

Mozartův Idomeneo v režii Calixta Bieita ve Státní opeře

Opera Wolfganga Amadea Mozarta Idomeneo je považována za možná nejrevolučnější z jeho oper, zároveň jde o dílo nejosobnější – konflikt mezi patriarchální společností a láskou mladých lidí odráží snahu mladého Mozarta odpoutat se od svého otce. V nové inscenaci ji uvede Státní opera v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Konrada Junghänela. Premiéry se konají 25. a 28. září 2025.

Děj opery se odehrává ve vypjaté době po trójské válce, kdy krétský král Idomeneo v ohrožení vlastního života slíbí bohu Neptunovi oběť, jíž má být první člověk, kterého král na pevnině potká. Tím se však stane jeho vlastní syn Idamante a král je tak postaven před tíživé dilema, zda obětovat vlastního syna, nebo urazit boha.

Jeho syn Idamante paralelně řeší své milostné vztahy – je zamilován do Ilie, zajaté dcery trójského krále Priama, tedy nepřítele. Iliinou vášnivou sokyní je mykénská princezna Elettra. Hluboké city svých hrdinů vystihuje Mozart se strhující hudební silou. V opeře, pro kterou napsal libreto Giovanni Battista Varesco, nakonec příběh končí šťastně: Idomeneův starý řád ustoupí vládě lásky, na trůn usedne Idamante s Ilií.

Ačkoliv Mozart napsal operu v letech 1780–81 na zakázku mnichovského dvora a bavorského kurfiřta Karla Theodora, nadšeného mecenáše umění, vytvořil pravděpodobně své nejosobnější dílo ms precizně vypointovanými charaktery. Idomeneo, poprvé uvedený 29. 1. 1781 v Mnichově, se stal Mozartovým prvním skutečným operním mistrovským dílem. „V Praze představil Idomenea poprvé tehdejší ředitel Stavovského divadla Angelo Neumann 17. 10. 1887, a to na zahajovacím představení mozartovského cyklu,“ říká dramaturgyně Jitka Slavíková. „K této opeře se pak vrátil ještě jednou, už jako ředitel Nového německého divadla, když Idomenea zařadil 14. 5. 1900 na program Májových her, zaměřených v tom roce jen na Mozartovy opery. Bylo to dosud jediné provedení Idomenea v budově Státní opery.“

Ve Státní opeře opeře bude opera uvedena v hudebním nastudování německého dirigenta Konrada Junghänela, jenž s Operou Národního divadla a Státní operou spolupracuje poprvé, a v režii španělského režiséra Calixta Bieita, který do Prahy přijíždí již poněkolikáté.

„Idomeneo zaujímá v Mozartově operním díle skutečně výjimečné místo. Existují rané opery a pozdní opery. A Idomeneo stojí přesně uprostřed,“ podotkl Konrad Junghänel, který stojí za hudebním nastudováním. „Mozart krátce před tím strávil půl roku v Paříži a nikde nebyly vlivy francouzské opery tak patrné jako v jeho Idomeneovi. Význam sboru nikdy předtím ani poté nebyl tak velký. Nikde jinde nesložil tolik recitativů doprovázených orchestrem, včetně plynulých přechodů k secco recitativům. Již se zde projevuje posun k kompozici opery v duchu Glucka. Idomeneo je bezpochyby nejvíce experimentální a revoluční opera, kterou Mozart složil. Je první a tudíž základem pro Mozartových sedm velkých oper,“ dodal.

Režisér Calixto Bieito vnímá Idomenea jako operu plnou života, která zpracovává témata, jež mu přijdou extrémně zajímavá. „To první je velmi spirituální, vztah mezi otcem a vlastním dítětem. Konkrétně zde je to tragédie otce, který musí volit mezi Bohem a svým synem,“ uvedl v rozhovoru pro časopis Národního divadla Foyer. „A dále se mi líbí téma Kréty, kterou velmi dobře znám. Kréta je věčným labyrintem a labyrint mě přivádí k povídkám Jorge Luise Borgese, k duševnímu bludišti, k labyrintu našich myslí. Naše mysl je jako bludiště s různými přihrádkami, což se mi velmi dobře pojí s tématem číslo jedna – se vztahem otec a syn.“

„Mozartův Idomeneo je rané mistrovské dílo, které má mezi jeho operami jedinečné postavení. Vychází z tradice barokní opery seria, ale má silný osobní rozměr, jehož jádrem je vztah mezi otcem a synem. Opera se vyznačuje velkými sborovými scénami, dramatickou silou a emocionální hloubkou, díky níž je podle mého názoru Mozartovou nejromantičtější operou,“ uvedl Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery. „Jde o velkolepou operu, která se i díky rozsáhlým sborovým scénám pro uvedení právě ve Státní opeře hodí. Každý operní orchestr a sbor by se měl pravidelně zabývat Mozartovými partiturami, proto se Mozart vrací i do repertoáru Státní opery,“ dodal. V roli Idomenea se představí Evan LeRoy Johnson, v roli jeho syna Idamanta Rebecka Walroth, jako Ilia Jekatěrina Krovatěva a jako Elettra Petra Alvarez Šimková.

Idomeneo
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Premiéry: 25. a 28. září 2025
Reprízy: 1., 4., 10., 12. a 18. října 2025

 

Autor článku: Petra Švecová, foto: (c) S. Gherciu

Mozartův Idomeneo v režii Calixta Bieita ve Státní opeře

Inscenace

18.09.2025

Divadlo Radost uvede premiéru pohádky O Čertovi, která je inspirována stejnojmennou knihou Pavla Čecha

Divadlo Radost uvede premiéru nové inscenace „O Čertovi“, která je inspirována stejnojmennou knihou Pavla Čecha. Premiéra se uskuteční v pátek 3. října 2025 v 18:00 na Malé scéně Divadla Radost.
Před samotnou premiérou zveme diváky na vernisáž výstavy Pavla Čecha, která proběhne od 17:00 ve foyer divadla. Výstava nabídne originální ilustrace z knihy O Čertovi, ale také další ukázky umělcovy tvorby

18.09.2025

Jihočeské divadlo nabídne v této sezoně šestnáct premiér

Jihočeské divadlo navazuje na mimořádně úspěšnou letní sezonu, během níž Otáčivé hlediště v Českém Krumlově nabídlo pestrý program napříč žánry. Premiéra rodinné inscenace Herkules z produkce Malého divadla obohatila repertoár o nový titul, Händelův Mesiáš se rozloučil slavnostní derniérou, činoherní scéna potvrdila svou oblibu u publika sérií vyprodaných večerů a na své si přišli i milovníci klasického baletu.

18.09.2025

Podzimní sezóna v Kulturní stanici Galaxie přinese na Jižní Město čtyři divadelní premiéry, dvě výstavy, tři nová taneční představení a festival

Jižní Město získává nový kulturní a umělecký hub. V sobotu 20. září 2025 se slavnostně otevře Kulturní stanice Galaxie a přední české divadelní a umělecké instituce veřejnosti všech generací nabídnou multikulturní program i místo setkávání.