Na festivalu Struny podzimu zazněl alternativní Don Giovanni
Praha 22. října (ČTK) - Zpěvačka a houslistka Iva Bittová, s oblibou se pohybující na pomezí žánrů, pronikla do opery. Mezinárodní hudební festival Struny podzimu přispěl k celoročním pražským oslavám jubilea Wolfganga Amadea Mozarta alternativním projektem nazvaným Don Juan in Prague, netradiční adaptací Mozartovy opery Don Giovanni. Bittová v něm ztvárnila hlavní ženskou roli.
Hlediště Stavovského divadla, kde se odehrála v roce 1787 za skladatelova vedení premiéra úspěšného díla, bylo dnes vyprodáno. Moderní komorní scénický projekt měl u publika velmi srdečný ohlas.
Česko-americká koprodukce kombinuje zpívanou italštinu a mluvenou angličtinu a na jeviště vnáší dramatické, komediální i erotické momenty. Autoři operu zkrátili o předehru a finále a užili digitálně upraveného zvuku živě hrajících pěti smyčcových nástrojů, které nahradily orchestr.
Bittová se naučila roli Dony Elvíry, která násilníkovi a svůdníkovi kazí jeho spády a posléze ho chce zachránit. Zapojuje se mezi ostatní operní pěvce, ale při některých sólových výstupech naopak uplatňuje svůj nezaměnitelný vokální projev, kombinující zpěv, šepot a řeč, a jednou se také doprovází na housle.
Projekt se po jediném pražském uvedení objeví koncem roku ještě v několika představeních v USA, mimo jiné na festivalu alternativní kultury Next Wave v New Yorku.
Producent, režisér a autor adaptace David Chambers už s Bittovou, nonkonformní herečkou a hudebnicí, spolupracoval v roce 2003, kdy jeho první experimentální Don Giovanni zaznamenal úspěch právě ve Spojených státech. Nyní jde však o zcela nové ztvárnění a nastudování projektu.
Bittovou, jejíž účastí svůj nápad vyložit znovu a jinak Dona Giovanniho především zdůvodňuje, nazývá tento divadelník "mysteriózní a úžasnou".
K Mozartově hudbě podle svých slov přistupoval s bázní a úctou, ale zároveň chtěl klást současným lidem otázky, a to - prý stejně jako Mozart -bezprostředním, lidovým jazykem.
Jen na původně uvažované multimediální projekce museli nakonec organizátoři pražského festivalu rezignovat. Přípravu inscenace podle nich totiž v září v nejnevhodnější okamžik negativně ovlivnilo odvolání ředitele Národního divadla Daniela Dvořáka. Bylo v této instituci, která mimo jiné vyráběla kulisy a kostýmy, spojeno s několikadenní organizační a finanční nejistotou.
Petr Veber khj