Na jeviště libereckého Divadla F. X. Šaldy se po dvaceti letech vrací opera Tosca
Jedna z nejznámějších světových oper přibude do repertoáru Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Opera Tosca od Giacoma Pucciniho v režii Josefa Doležala bude mít premiéru na velké scéně divadla tento pátek. Na liberecké jeviště se vrací po více než 20 letech, po druhé světové válce jde o šesté uvedení. Novinářům to dnes řekla dramaturgyně souboru Tereza Konývka Frýbertová.
Slavnou operu podle ní znovu zařadili do repertoáru, neboť tematicky ladí do podtitulu této sezony nazvané Za obzor. „Je to metafora toho, že se vciťujeme do postav, které vidí příběhy svých životů, vidí za obzor, ale nakonec se odehrává vše úplně jinak," uvedla dramaturgyně.
Velkolepé představení o třech dějstvích Puccini zkomponoval na libreto Luigiho Illicy a Giuseppeho Giacosy podle stejnojmenného dramatu Victoriena Sardoua. Poprvé byla tato opera uvedena 14. ledna 1900 v Římě. Zachycuje milostný příběh oslnivé pěvkyně Toscy a malíře Cavaradossiho a jejich osudový střet s nemilosrdným policejním ředitelem Scarpiou. Odehrává se v Římě v roce 1800 během bitvy, v níž Napoleon porazil italské a rakouské vojsko. „Jsou to umělci. Jeho snem je, že bude malovat a milovat. A snem Toscy je, že bude zpívat a milovat. A všechno se v jeden okamžik změní," uvedl Michal Lehotský, který v opeře ztvární volnomyšlenkářského malíře Cavaradossiho. Střídat se bude v této roli s Eduardem Martyniukem.
Policejního prefekta Scarpia budou představovat Martin Bárta či americký barytonista Joseph Ganser a v titulní úloze Toscy budou alternovat Kateřina Hebelková a Lívia Obručník Vénosová. Novou roli označila za velice náročnou. „Ono to zní tak mile a melodicky, a že to tak jako plyne. Ale je tam strašně hodně rytmických změn a spousta odstínů dynamiky a také emocí," uvedla Obručník Vénosová.
S tím souhlasí i dirigent představení Zbyněk Müller. „Puccini je pro dirigenty oříšek v tom smyslu, že přestože ta hudba pro posluchače teče tak nějak přirozeně a nezdá se nijak, že by tam bylo něco komplikovaného, tak Puccini komponoval hudbu tak rafinovaným způsobem, že řekněme to technické řešení, to přenesení těch struktur na orchestr a na pěvce, je zkrátka velmi komplikované," uvedl. Dirigovat Toscu je podle něj pro každého dirigenta výzvou, ale také nádherným úkolem. „Tosca je - řečeno jazykem dnešní doby - napínavý thriller. Je přitažlivá i podmanivá hudbou i dějem a při bližším studiu vstupuje do popředí fakt, že vše je v hudbě podřízeno dramatické situaci," dodal Müller.
Podle režiséra se příběh Toscy ptá po základních otázkách lidskosti, svobody a podstaty zla. „Abych umocnil tento aspekt díla, rozhodl jsem se při volbě scénického zpracování jít cestou drobnokresby charakterů postav a jejich psychologické pravděpodobnosti se snahou ukázat je jako obyčejné lidi," uvedl Doležal. Pucciniho dílo se rozhodl inscenovat s důrazem na jeho nadčasovost. „Což je zejména patrné v náznakové scénografii a kostýmech rozkročených mezi konec 19. století a současnost," dodal.





