04.04.2024 15:27

Na prkna Městského divadla Brno se vrátí oratorium Zdenka Merty a Stanislava Moši Bastard

„Autorská dvojice Merta–Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roce 1993, poté co proběhla 11. listopadu na jevišti Městského divadla Brno premiéra vizualizovaného oratoria Bastard. Inscenace zaznamenala 201 repríz, soubor s ní hostoval i v pražském Národním divadle, vznikl o ní dokument České televize a CD s nahrávkou bylo velmi brzy vyprodáno. Od premiéry druhého společného titulu Zdenka Merty a Stanislava Moši tedy uplynulo již více než třicet let. Autoři společně napsali dalších sedm hudebnědramatických děl včetně jedné opery a aktuálně pracují na titulu dalším. (Muzikálová féerie podle Williama Shakespeara Sny svatojánských nocí / 1991, muzikálová opera Babylon / 1998, „nejlepší původní muzikál 90. let“ Svět plný andělů / 2000, pohádkový muzikál Zahrada divů / 2004, opera La Roulette / 2005, volná trilogie podle Danteho Božské komediePeklo / 2008, Očistec / 2013 a Ráj / 2020.) Jejich Pohádka o živé vodě bude mít premiéru v našem divadle v příští sezóně, v sezóně, kdy oslavíme 20 let od otevření Hudební scény. A právě v souvislosti s těmito oslavami se zrodil nápad vrátit se právě k Bastardovi.

Na dílo, které vzniklo v první polovině devadesátých let, stále vzpomínají jak jeho tehdejší diváci, tak interpreti, z nichž mnozí dodnes v našem divadle působí. Jan Apolenář, Zdeněk Junák, Markéta Sedláčková, Jana Musilová, Ladislav Kolář zářili v hlavních rolích, ale již tenkrát další postavy ze všemožných světů, jimiž hlavní postava prochází, hráli Alena Antalová, Igor Ondříček, Tomáš Sagher, Erika Kubálková, Josef Jurásek, Zdeněk Bureš, Karel Mišurec a další herecké osobnosti, které jsou známé i dnešním divákům.

Oslavy 20 let Hudební scény tedy pomyslně zahájíme ve chvíli, kdy dílo, které bylo napsáno pro jeviště scény Činoherní, ve zcela nové koncepci uvedeme na scéně Hudební. Autoři se při jeho tvorbě inspirovali především Goethovým Faustem, v jehož centru stojí člověk toužící po dalším a dalším poznání. Tohoto zástupce lidstva ovšem postavili mezi Dobro a Zlo, mezi Ducha svatého a Satana, a po vzoru středověkých moralit a pohádek nechali tyto dva protipóly, aby se střetly v boji o jeho duši. Bastard je zde jakýmsi Everymanem, člověkem, kterému je nabídnuta možnost podniknout cestu napříč světy a časy, aby se rozhodl, na čí stranu se přikloní. Satanem je stále lákán zhoubnými možnostmi mít vše, na co jen pomyslí, přičemž Duch svatý zůstává v pozadí a věří, že se člověk dokáže rozhodnout správně. V takovém rozhodování by mu měla pomoci láska v podobě čisté Markétky, kterou ovšem Bastard během svého putování znovu a znovu potkává a znovu a znovu zrazuje.

V režii Petra Gazdíka vzniká zcela původní inscenace, která se snaží příběh Bastarda přiblížit současnému světu. Fantazijní světy, které Satan Bastardovi nabízí, tak mohou připomínat situace a místa, která dnes důvěrně známe. A přesto text i hudba zůstávají stejné, což jen potvrzuje nadčasovost tohoto díla. V kostýmech Andrey Kučerové a scéně Petra Hlouška ožije jakýsi „cirkus vesmír“, ve kterém je vše možné. Součástí scény bude i sedmičlenná kapela spolu s bandleaderem a spoluautorem nového hudebního aranžmá Tonym Markem. Choreografkou inscenace je Hana Kratochvilová, také ona vytváří novou pohybovou podobu příběhu hledajícího odpovědi na otázky: „Kdo jsme? A kam jdeme?“

V titulní roli se diváci mohou těšit na Dušana Vitázka, o jehož duši bude bojovat Jan Apolenář v roli Ducha svatého a Viktória Matušovová jako Satan. Satan v nové koncepci je ovšem bytostí lstivou a mnohovrstevnatou, a proto se rozdělí ještě mezi další trojici hereček, Satanovy stíny si tedy zahrají Svetlana Janotová, Ivana Vaňková a Diana Velčická. Markétku bude hrát Esther Mertová, Bastardem stvořenou bytost Homunkula Ondřej Studénka, Černoděra Oldřich Smysl a Žebračku Zora Jandová. Company ze členů našeho divadla tentokrát rozšíří i akrobatky brněnského Cirkusu LeGrando a jak již bylo zmíněno, členové orchestru tentokrát usednou přímo na jeviště. Premiéra vizualizovaného oratoria BASTARD proběhne na Hudební scéně 20. dubna 2024.

 

Autor článku: Kateřina Vižďová

Na prkna Městského divadla Brno se vrátí oratorium Zdenka Merty a Stanislava Moši Bastard

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.