17.08.2008 00:00

Na Salcburském festivalu byla poprvé uvedena Dvořákova Rusalka

Salcburk/Praha 17. srpna (ČTK) - Poprvé v historii Salcburského festivalu, prestižní přehlídky klasické hudby s více než osmdesátiletou tradicí,  publikum zhlédlo známou pohádkovou operu Rusalka od Antonína Dvořáka. Premiéra se uskutečnila v Domě pro Mozarta. Českým posluchačům ji zprostředkoval přímý přenos Českého rozhlasu 3 Vltava. 

Titulní roli ztvárnila finská sopranistka Camilla Nylundová. Clevelandský symfonický orchestr a Sbor koncertní asociace Vídeňské státní opery řídil rakouský dirigent Franz Welser-Möst

V roli Prince se představil polský tenorista Piotr Beczala a v roli Vodníka americký basbarytonista Alan Held. V inscenaci mimo jiné vystoupili také dva čeští pěvci - mladý basbarytonista Adam Plachetka v roli Hajného a jako Třetí žínka mezzosopranistka Hannah Esther Minutillová, liberecká rodačka zpívající převážně v cizině. 

Netradiční dramatickou režii připravila dvojice Sergio Morabito a Jossi Wieler. Známá opera o třech dějstvích nebyla prvoplánově pohádková; režiséři uchopili vodní vílu jako tragickou ženskou postavu tehdejší doby, kdy opera vznikla. "Odvolávají se na Freuda a jeho myšlenky, které se podle jejich názoru do opery promítají. Člověk v inscenaci vidí spíš úlohu ženy, emancipace a snahu po uplatnění i za tu cenu, že bude němá," řekla ČRo jeho hudební redaktorka Jana Vašatová v telefonickém rozhovoru ze Salcburku. 

Upřesnila, že opera se odehrávala v interiéru, který byl díky točně rozdělen do třech částí. První tvořila dívčí pokoj Rusalky a vodních žínek a druhá les s chatrčí Ježibaby. Poslední část, která představovala zámek, byla prázdnou místností s bílým koncertním křídlem. 

Rusalka byla pojata spíše jako mořská panna. Velkou roli hrála podle Vašatové postava Mourka, který proměnil Rusalku v lidské stvoření. Ztvárnil jej tanečník v kostýmu kočky. Inscenaci doplňovala videoprojekce; pokojem například proplouvaly ryby a přes chatrč Ježibaby se komíhaly stromy, poznamenala Vašatová. Pojetí opery bylo podle ní dramatické, zajímavé a působivé. 

Podle hudební kritičky Heleny Havlíkové, která byla hostem v pražském studiu stanice Vltava, dirigent Franz Welser-Möst zdůraznil spíše dramatickou stránku Rusalky a "lyričtějším místům chyběla měkkost". Clevelandský symfonický orchestr zněl podle ní poměrně hřmotně a chyboval, zejména v hornách. 

Havlíková zhodnotila také jednotlivé sólisty. Upozornila, že představitelku Rusalky budou Češi vždy asi srovnávat se sopranistkou Gabrielou Beňačkovou. "Camilla Nylundová je velký hlas, nicméně ta měkkost tam prostě není. Ve výškách se mi zdá, že zní poměrně úzce a ostře... Chybí mi u ní barevnost a plasticita," dodala. 

Rusalka se bude v Salcburku hrát ještě čtyřikrát, salcburské hudební slavnosti potrvají do konce srpna. 

mrz hit

Autor článku: ČTK