06.06.2024 15:01

Nanebevzetí doktora Fausta nabídne ve Studiu Ypsilon odvěký boj dobra a zla

Nová hra dramatika Milana Uhdeho Nanebevzetí doktora Fausta, která bude mít premiéru v pátek, nabídne v pražském Studiu Ypsilon odvěký souboj dobra a zla. Režie hry se ujal Juraj Nvota, který se vrací do Ypsilonky po dvaceti letech. Nanebevzetí doktora Fausta bude první premiérou ve Studiu Ypsilon po úmrtí divadelníka, režiséra a kulturního publicisty Jana Schmida. Zakladatel, ředitel a dlouholetý umělecký vedoucí Ypsilonky zemřel v pondělí 3. června ve věku 87 let.

"Nejnádhernější pošetilec Jan Schmid se premiéry bohužel nedožil, ale věřím, že bude s námi. Ze všech divadelních šéfů, které znám i neznám, byl jediným, kdo by dal takové hře šanci," řekl Uhde na dnešním setkání s novináři.

Schmida v divadle připomíná plakát s jeho fotografií a kondolenční kniha. Režisér Nvota řekl, že památku Schmida před premiérou uctí minutou ticha.

Světovou premiérou hry Uhdeho s věčným faustovským tématem Studio Ypsilon pokračuje v oslavě 60. výročí svého vzniku. "Faust je mé staré téma od roku 1967, kdy mi režisér Alfréd Radok vyprávěl o svém záměru zobrazit goethovského hrdinu jako prvního novodobého pachatele pokusů na lidech. Myslel to prý dobře, dopadlo to zle. Žádná z postav hry není jednoznačně záporná ani kladná. Faust je sice zločinec, ale je to podivuhodný zločinec, který se zločinů dopustil jednak pod Ďáblovým vlivem, ale také s Božím souhlasem. Je to komedie pro něžný, jemný úsměv plný pochopení. Není to legrace k popukání, ale je to komedie svého druhu. Hra o zlu, které je ovšem záměrně připraveno, vhozeno jako míč," podotkl Uhde.

V režii Nvoty se představí herci Petr Vršek, Jan Večeřa, Paulína Labudová, Barbora Skočdopolová, Jaroslava Kretschmerová, Jan Bradáč, Dominik Renč, Roman Janál, Martin Janouš a Jan Jiráň. Za výtvarnou stránkou scény stojí Tomáš Rusín, kostýmy navrhuje Zuzana Štefunková – Rusínová, autory hudby jsou Miloš Štědroň, Dominik Renč a Jan Bradáč.

Druhá premiéra je na programu 9. června, první repríza se uskuteční o den později a do konce divadelní sezony Studio Ypsilon uvede představení ještě 27. června.

Studio Ypsilon vzniklo v Liberci roku 1963 jako nezávislá divadelní experimentální skupina, již založil Jan Schmid, od počátku až dosud lídr souboru, tvůrce stylu a poetiky Ypsilonu. Tvůrčí metodou je v Ypsilonu od počátku kolektivní improvizace, programově se pracuje s řízenou náhodou a neukončeností, vyznává se poetika otevřeného díla. Nezbytnou součástí je humor, který vždy osvobozuje a přivádí k nadhledu. Od konce roku 1978 Studio Ypsilon sídlí v Praze, v raně funkcionalistickém Paláci Olympic.

Studio Ypsilon

Autor článku: ČTK: jir, rot; foto: Dušan Dostál

Nanebevzetí doktora Fausta nabídne ve Studiu Ypsilon odvěký boj dobra a zla

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.