Národní divadlo Brno míří na EXPO 2025 v Ósace
Činohra Národního divadla Brno se vydává na svůj největší zahraniční zájezd v historii. S oceňovanou inscenací Matka od Karla Čapka vystoupí v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai v prefektuře Ósaka, kde se zapojí do kulturního programu světové výstavy EXPO 2025. Celkem odehraje deset představení v češtině s japonskými a anglickými titulky. V Českém pavilonu se představí nový projekt Balet NdB 3, který sdružuje vyzrálé taneční osobnosti na konci jejich kariéry. Uvedou dvě choreografie na hudbu Leoše Janáčka, která zazní v podání Filharmonie Brno a klavírního virtuosa Ivo Kahánka.
Inscenace Matka režiséra Štěpána Pácla měla premiéru v roce 2022 a od té doby zaujala nejen české publikum. V roce 2023 úspěšně hostovala v izraelském národním divadle Habima v Tel Avivu. Nyní míří do Japonska, jehož vztah k české kultuře je dlouhodobý a hluboký – ve městě Sakai se například nachází muzeum Alfonse Muchy. Zájem dokládá i skutečnost, že všechna tokijská představení byla vyprodána během jednoho týdne.
„Možnost prezentovat naši činohru v Japonsku je pro nás obrovskou ctí a zároveň potvrzením kvality naší práce. Věříme, že Matka osloví i japonské diváky svou univerzálností a silou příběhu,“ uvedl ředitel NdB Martin Glaser.
„Pozvání do Nového národního divadla Tokio je bezesporu jednou z největších poct, jaké se Činohře Národního divadla Brno dostalo za celou její historii. Vážíme si toho, že se s japonskými diváky můžeme podělit o kus naší humanisticky orientované a společensky zodpovědné kultury, kterou vedle Čapka tvořili také autoři jako Václav Havel nebo Milan Kundera, a sdílet s nimi svou historickou zkušenost. To vše v ryze současném režijním i hereckém provedení,“ doplnil umělecký šéf činohry a dramaturg inscenace Milan Šotek.
Termíny představení:
Tokio – New National Theatre Tokyo
▪ 28. 5. – 2. 6. 2025 (6 představení)
Ósaka – Fenice Sakai (město Sakai)
▪ 4. 6. 2025 v 14:00 a 19:00 (2 představení)
▪ 5. 6. 2025 v 11 .00 a 15:30 (2 představení)
Balet NdB uvede na EXPO 2025 v Ósace svůj nový projekt NdB 3, platformu pro výjimečné interprety zralého tanečního věku.
Účast Baletu Národního divadla Brno na světové výstavě EXPO 2025 představuje zásadní milník v umělecké prezentaci českého tance. Inovativní projekt NDB 3 nabízí unikátní perspektivu podpory tanečníků v závěrečné fázi kariéry a otevírá nové profesní horizonty. Jde o mimořádnou příležitost mezinárodní reprezentace, která přináší výjimečnou prestiž souboru i České republice. Prezentace na světové platformě tak přináší inspirativní pohled na budoucnost tanečního umění.
Balet NdB 3 se bude na EXPO 2025 premiérově prezentovat prostřednictvím dvou původních choreografií vytvořených na míru právě pro tento nový projekt – Po zarostlém chodníčku v choreografii uměleckého šéfa Baletu NdB a Capriccio od japonské choreografky Megumi Nakamury. Choreografie propojují skladby Leoše Janáčka, které zazní v podání Filharmonie Brno, s níž vystoupí také český klavírní virtuos Ivo Kahánek.
Projekt NdB 3 spojuje charismatické sólisty, jejichž kariéry byly spjaty s Národními divadly v Praze a Brně – Nikolu Márovou, Klaudii Radačovskou, Ivonu Jeličovou, Iliu Mironova, Martina Svobodníka, Thorisa Magongwu a Petra Hose. Tito umělci disponují bohatými zkušenostmi získanými spoluprací s významnými choreografy, výjimečným charismatem a dalšími kvalitami, které mladí tanečníci teprve nabývají. Díky využití jejich zkušeností mohou choreografové vytvářet specifická díla, která svým obsahem a interpretací přesahují běžný repertoár.
Capriccio
Ústředním tématem jednotlivých kompozic je vzdor a všudypřítomná pomíjivost. Choreografka Megumi Nakamura v Janáčkově opusu Capriccio nově interpretuje téma konfrontace s nepřízní osudu, jež nás často staví do zdánlivě bezvýchodných situací. Pod heslem „proti“ rozvíjí inspiraci vycházející ze specifické povahy Janáčkovy hudby, komponované pro levou ruku pianisty. Tato netradiční forma v ní evokuje odvahu čelit zoufalství – myšlenku, kterou povýšila na hlavní princip své choreografie.
Po zarostlém chodníčku
V choreografickém zpracování Janáčkova díla Po zarostlém chodníčku Mário Radačovský úmyslně akcentuje téma všudypřítomné pomíjivosti. Prostřednictvím subtilních mikropříběhů sedmi tanečníků zkoumá neúprosné plynutí vyměřeného času a osudovost, která může v jediném okamžiku proměnit přítomnost skrze smrt ve věčnost. Janáčkova hudba svou nadčasovou podstatou a zdánlivou jednoduchostí vytváří dokonalou platformu pro choreografickou linii, jež v sobě nese hluboké poselství naděje – každý konec je současně příslibem nového začátku.
Balet NdB je druhým největším a nejprestižnějším baletním souborem v České republice. Od roku 2022 jako jediný ve střední Evropě zahrnuje ve své struktuře i juniorský soubor NdB 2 a nově také Balet NdB 3. Inspirací pro tento koncept byl, stejně jako u juniorského baletu, přístup světového choreografa Jiřího Kyliána, který filozofii tří dimenzí umělecké kariéry prosadil ve světoznámém Nederlands Dans Theater již před téměř padesáti lety.
Termíny představení Baletu NdB 3: 6., 7., 8. června 2025 v Českém pavilonu EXPO 2025