03.06.2024 10:02

Národní divadlo Brno uvede novou hru Jaroslava Rudiše Krvavý měsíc

Spisovatel a dramatik Jaroslav Rudiš napsal pro Národní divadlo Brno novou hru Krvavý měsíc. Jelikož autor dva roky v Brně žil a město s jeho příběhy a specifickou atmosférou si zamiloval, děj se odehrává v Jundrově.

Jaroslav Rudiš je jako spisovatel úspěšný v Česku i Německu. Kromě psaní románů, tvorby komiksů a účinkování v hudebních tělesech je jeho další výraznou profesí dramatik. V českém prostředí píše divadelní hry často se svým spolužákem ze základní školy Petrem Pýchou. Hru Krvavý měsíc ovšem psal sám. Její námět vznikl z několika šuplíkových monologů a dlouhého dialogu dvou kamarádů, které spojuje jedna noc, jedno město, jeden podivný úplněk. Z jedné z těchto povídek vznikl komiks Noční chodci, který nakreslil Nicolas Mahler, z dalších právě Krvavý měsíc.

Za pomoci dramaturgyně Hany Hložkové vznikl text o magické noci v baru Luna na břehu řeky Svratky. Tam se nesourodá a nepravděpodobná šestice lidí, která si v noci, kdy se dějí nevysvětlitelné jevy, řekne víc, než je obvyklé. A jejichž setkání skončí ještě podivněji. Hru režíruje Thomas Zielinski, kterého diváci Národního divadla Brno již znají. Režíroval v něm například Před východem slunce či Schillerovy Loupežníky. Česko-německého režiséra zaujaly Rudišovy povídky a měl touhu je převést na jeviště. Ovšem nikoliv jako povídkovou inscenaci, ale v podobě uceleného příběhu.

Hlavní postavy Krvavého měsíce jsou spolužáci z germanistiky Musil a Robert. Oba padesátníci. A jelikož tvůrci Krvavého měsíce jsou převážně muži podobného stáří, je jasné, že téma krize pozdně středního věku se inscenací vine jako červená niť. „Padesátka rozhodně není polovina života, jak si někteří z nás padesátníků myslí. Spíš se jde do poslední třetiny. Ale řada z nás v tomto věku zažije jisté vzepětí energie a začne maličko blbnout a mě baví ten chaos pozorovat a psát o tom,“ vyzdvihuje přednosti tohoto věku Jaroslav Rudiš. Naopak Thomas Zielinski si uvědomuje, že v padesáti se ještě od člověka očekává, že (na rozdíl od šedesátníků) udrží tempo s rozvojem technologií a budou součástí moderního způsobu práce a života. „Kdežto sám padesátník spíše už začíná vzpomínat na to, jak před 30 lety bylo všechno lepší, jak všechno bylo pravdivější. Kapely, lidi, vztahy.“ A právě nostalgii dvou hlavních hrdinů po devadesátých létech v inscenaci výrazně buduje hudba Jiřího Hradila. Letitý člen skupin Tata Bojs či Umakart oceňuje na „devadesátkách“ to, že v nich hudebně naposledy vzniklo něco nového: „Elektronická hudba přeformátovala všechny žánry. Více začaly hrát basy a bicí a harmonie se trochu upozadila. Byla v tom cítit velká svoboda myšlení.“

Hlavní roli Musila, stárnoucího bohéma, bývalého hudebního publicistu hraje nestárnoucí Petr Bláha. Ten účinkoval již v Rudišově hře Národní třída Divadla Feste. A role nostalgického „vzpomínače“ mu byla psaná přímo na tělo. Musilovým letitým kamarádem je barman Robert (Michal Bumbálek). Majitel idylické hospůdky Luna na břehu Svratky servíruje pivo, gin s tonikem, vaječňák a utlouká čas s hosty a řeší svůj opuštěný život. Na kajaku do hospody připluje tajemný Kája Vojtěcha Blahuty, na muže vypisovače si stěžuje Klára v podání Kateřiny Liďákové. A do vaječňáku se spolu pustí nevlastní sestry Magda (Tereza Groszmannová) a Laura (Isabela Smečka), které se seznámí o několik hodin dříve na pohřbu otce.

Magickou scénu, která zobrazuje tajemný kout řeky Svratky se spoustou kouzelných efektů, vytvořil Lukáš Kuchinka. Aby té mužské energie nebylo příliš, kostýmů se chopila výtvarnice Andrea Králová. Práci této odbornice na devadesátky mohou diváci znát například z filmu Vlastníci či ze seriálu Devadesátky.

Nová česká hra Krvavý měsíc bude mít premiéru 7. června 2024 v 19:00 v divadle Reduta.

 

Autor článku: Petr Tlustý, foto: (c) Bára Bachanová

Národní divadlo Brno uvede novou hru Jaroslava Rudiše Krvavý měsíc

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.