28.11.2024 10:40

Národní divadlo Brno: V novém monodramatu Ferdinanda von Schiracha bude život rozdávat rány, ze kterých se možná nikdy úplně nesebereme

Činohra Národního divadla Brno uvede českou premiéru hry Déšť, jejíž autorem je jeden z nejuznávanějších současných německých dramatiků, Ferdinand von Schirach. Hra zkoumá bolestné téma vyrovnávání se se ztrátou blízké bytosti a s dalšími životními nástrahami. Hlavní hrdina, spisovatel, je po sedmnácti letech uzavření do sebe postaven před rozhodnutí, které zásadně změní jeho pohled na život a spravedlnost. Hlavní roli spisovatele ztvární nominant na cenu Thálie Petr Kubes. Světová premiéra monodramatu Déšť se konala teprve minulý rok, přičemž ta česká se uskuteční 2. prosince 2024 na Malé scéně Mahenova divadla.

Hlavním hrdinou hry je spisovatel, který už sedmnáct let nic nenapsal. To číslo není náhoda - před sedmnácti lety předčasně zemřela jeho žena. Celou tu dobu strávil v ústraní. Každé ráno usedal za stůl ve své pracovně, ale už nikdy nic nenapsal. O čem taky? O životě? S tím nechce mít nic společného! Co je to vlastně za věc, ten život, když mu jedinou bytost, se kterou se cítil opravdu naživu, po pouhých pár měsících soužití nadobro vzal?

Po sedmnácti letech mu ale život zabuší na dveře ve formě předvolání k soudu. Má zasedat jako porotce v případu mladého muže, který v afektu zabil svou ženu nožem. Případ jeho nejbolestivější ránu zase otevírá. Bude schopen soudit muže nestranně, nebo se na něm za nespravedlnost života pomstí?

Ferdinand von Schirach (*1964), jeden z nejuznávanějších současných německých dramatiků, se brněnskému publiku představil svou proslulou hrou Teror. Jeho nejnovější hru Déšť (2023) o velkém dramatu jednoho muže a o obtížnosti přijetí života se všemi jeho těžkostmi uvede činohra NdB v komorním prostoru na Malé scéně Mahenova divadla. Z hlediska dramatičnosti se von Schirachovo dílo směle vyrovná i titulům uváděným na velké scéně a jeho uvedení v intimní prostoru Malé scény slibuje nevšední divácký zážitek. Režie se ujme mladý režisér a dramaturg Vít Kořínek. V hlavní a jediné roli se divákům představí Petr Kubes, který byl v roce 2023 nominován na cenu Thálie za ztvárnění role Vladimíra v inscenaci Beckettova Čekání na Godota.

Ferdinand von Schirach: Déšť
Premiéra 2. prosince 2024 na Malé scéně Mahenova divadla
Hraje Petr Kubes

 

Autor článku: Karolína Kozubíková, foto: (c) Bára Bachanová

Národní divadlo Brno: V novém monodramatu Ferdinanda von Schiracha bude život rozdávat rány, ze kterých se možná nikdy úplně nesebereme

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.