06.03.2018 08:31

Národní divadlo Brno zahájí příští sezonou Smetanovou Libuší

Premiéry, které reflektují výročí vzniku Československa, uvede Národní divadlo Brno v sezoně 2018/19. Nově uvedených oper i her a baletů bude méně než v předchozích letech kvůli pokračující rekonstrukci Janáčkova divadla, sezonu zahájí slavná Smetanova Libuše. V divadle se bude od listopadu pouze hrát, a nikoli zkoušet a divadelníky čeká řešení provozních záležitostí vyplývajících z osazení nového prostředí, řekl dnes novinářům ředitel divadla Martin Glaser.

„Jsem šťastný, že sezonu otevřeme Libuší 7. září," uvedl umělecký šéf opery Jiří Heřman. Tato premiéra se ještě odehraje na výstavišti v pavilonu P. Heřman Libuši nastuduje s šéfdirigentem Robertem Kružíkem. „Už v červnu bude mít Libuše premiéru i v Národním divadle. Podařilo se nám získat obsazení z mladé generace. Libuši ztvární Libuše Hájková a Přemysla Oráče bude představovat její manžel Jiří Hájek," řekl Heřman.

Druhou ze čtyř operních premiér, která je spojená se vznikem ČSR, je nová inscenace Janáčkových Příhod lišky Bystroušky, která 17. listopadu otevře opravené Janáčkovo divadlo. Jde operu, která byla prvním představením v novém Janáčkově divadle v roce 1965.

Baletní scéna chystá nové nastudování a novou scénu Labutího jezera. Obnovená premiéra bude 19. února 2019. „Konečně bude představení vypadat tak, jak má," uvedl šéf baletu Mário Radačovský. K 80. výročí brněnské světové premiéry divadlo uvede 8. března také Romea a Julii.

Činohra uvede pět premiér v Mahenově divadle a čtyři v Redutě. Milenci nebes jsou adaptací filmu Děti ráje. „Je to laskavé a milé představení o lásce, také jde o divadlo na divadle," řekl umělecký šéf činohry Martin Františák. Inscenace Jánošík bude o střetu dvou generací, v Redutě diváci uvidí například Zemský ráj to na dohled? s podtitulem Kabaret české budoucnosti.

V první polovině sezony bude pokračovat také projekt České snění, který připravila činohra. Po premiéře hry Věra a promítání dokumentu Věra 68 se uskuteční další inspirativní setkání, diskuse a improvizace. „Cílem je poskytnout dráždivou platformu pro diskusi o našich národních touhách a o vizi, kterou nyní jako národ bolestně postrádáme," uvedl Františák.

Dnes začal předprodej abonentních vstupenek a stejně jako v loňské sezoně platí, že čím dříve si lidé vstupenky koupí, tím je vyjdou levněji. Loni mělo divadlo téměř 3000 předplatitelů a podle Glasera jejich počet klesá kvůli tomu, že lidé si chtějí sami plánovat, kdy na jaké představení půjdou. „Na jednu stranu je to lepší v tom, že divadlo založené na abonentech se může ukolébat, že všechno je v pořádku," řekl Glaser.

http://www.ndbrno.cz/

Autor článku: ČTK: Zdeněk Meitner, kš

Národní divadlo Brno zahájí příští sezonou Smetanovou Libuší

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.