Národní divadlo moravskoslezské uvádí: ABBA / Scény z manželského života. Rub a líc slávy švédské kapely
V pátek 6. června bude mít v Národním divadle moravskoslezském premiéru inscenace hry, která dává nahlédnout do osudů a zákulisí existence jedné z nejslavnějších kapel všech dob – švédské čtveřice ABBA. ABBA / Scény z manželského života vznikly na základě rozhlasové hry Pavla Klusáka, kterou spolu s autorem pro komorní Divadlo „12“ upravili režisér Josef Doležal a dramaturg činohry NDM Norbert Závodský. NDM už má od této sezóny na repertoáru muzikál z písní kapely - Mamma Mia!
Nová činoherní inscenace divákům odhalí životy členů skupiny, okolnosti vzniku ABBY, cestu na vrchol i vnitřní rozpory světu utajované. Prozradí, proč díky skupině raketově stoupl prodej švédských rybích konzerv nebo čím jí platili Rusové. A jak asi těžké muselo pro každého ze čtyř členů kapely být „veřejným majetkem“. Björn, Benny, Agnetha a Frida… Byly to popové hvězdy, ale byli to také lidé – zranitelní, emocionální a stejně skuteční jako hudba, kterou dělali. Stojí za to seznámit se s jejich příběhem! Hybnou silou nové inscenace činohry Národního divadla moravskoslezského jsou především rozpory uvnitř kapely. Režíruje Josef Doležal – ostravský rodák a nadějný režisér nastupující mladé generace, který slavnou skupinu „nezažil“, ale přesto... „ABBU jsem poprvé slyšel v roce 2008, když šel v kinech muzikál Mamma Mia! Mám ale pocit, že jsem i tak už všechny písně znal, jako by byly součástí kolektivního nevědomí.“
V rolích jednotlivých členů ABBy se představí Vojtěch Johaník (Björn), Martin Dědoch (Benny), hostující Veronika Boráková (Agnetha) a Kamila Janovičová (Frida). Všichni herci vyrostli v době, kdy už kapela neexistovala, a přitom (jak všichni přiznávají) byla její hudba stále všudypřítomná. „ABBA je pro mě kapela, kterou člověk nemusí mít na playlistu, a stejně všechny její hity zná. Přiznejme si, kdo z nás se s nimi neprotancoval dospíváním?“ shrnula Kamila Janovičová.
Dvojroli excentrického manažera kapely Stiga Andersona a britského producenta Simona Fullera si střihne šéf činohry Vojtěch Štěpánek. Dále hrají Marie Logojdová, Jan Fišar a Petr Houska. Scénu vytvořil Ján Tereba, kostýmy navrhla Michaela Semotánová. Písně skupiny chybět samozřejmě nebudou, ale zazní nejen angličtina… O hudební doprovod inscenace se postaral František Hruška. Julie Svitičová spolupracovala na pohybové stránce.
Švédská skupina ABBA patří k nejslavnějším kapelám 20. století a ve své době produkovala jeden hit za druhým. Prodala 380 miliónů alb! V roce 1982 ohlásila pauzu, ale nakonec to byl definitivní konec. Konec osobních vztahů následovaný koncem společné profesionální kariéry. ABBU tvořily od počátku dva páry – Benny Andersson s Anni-Frid „Fridou“ Lyngstad a Björn Ulvaeus s Agnethou Fältskog. Na pódiu vytvářeli dojem dokonalosti, jejich osobní turbulentní vztahy a životy jsou ale z jejich skladeb patrné. Písně jako The Winner Takes It All a Knowing Me, Knowing You vyprávějí o procesu odloučení. „Vítěz bere všechno“ lze interpretovat jako Agnethinu vlastní bolestnou úvahu o blížícím se konci manželství s Björnem. Mj. ne náhodou zazní v připravované inscenaci z úst Agnethy směrem k bývalému muži replika: „Proboha a co je tohle? ,But tell me – does she kiss, like I used to kiss you?´ – Ty se rozvedeš, odejdeš od dvou dětí, a pak mi tady dáváš text o tom, jestli tě ta nová líbá stejně dobře jako já? Jsi perverzní?! To mám zpívat před celým světem?!‘“
„Jak se odkrývaly osobní životy členů kapely, měnila se i skupina samotná. Agnetha porodila dvě děti a byla velmi rodinně založená, občas působila až plaše. Těžce nesla obrovskou masu fanoušků, která je neustále pronásledovala. Odmítala už jezdit na dlouhá světová turné. Fanoušci nebyli z jejich pozdější tvorby už tolik nadšení,“ prozrazuje něco z děje dramaturg Norbert Závodský.
Po rozpadu kapely bylo pár let skoro trapné „mít rád ABBU“. Nový celosvětový zájem nastartovalo vydání hitů (ABBA Gold) na začátku 90. let a dodnes trvající zájem pak přinesl muzikál Mamma Mia! a následný film s Meryl Streepovou v hlavní roli. Britská producentka Judy Craymerová přitom přemlouvala mužskou část skupiny k souhlasu s uvedením muzikálu dlouhých 10 let! Ani po úspěchu muzikálu a filmu se kapela na pódia nevrátila. V roce 2008 Björn Ulvaeus řekl týdeníku The Sunday Telegraph: „Už se nikdy neobjevíme na pódiu. Jednoduše neexistuje žádná motivace k návratu.“
V roce 2016 přišla americká média s informací, že britský producent Simon Fuller oslovil ABBU se svým nápadem vytvořit virtuální podobu kapely a koncertu. O šest let později měl premiéru virtuální koncertní projekt skupiny s názvem ABBA Voyage. Vystupují zde tzv. avataři (nazývaní také abbataři), zobrazující všechny členy tak, jak koncertovali v roce 1979, a použity jsou vokály znovu nahrané skupinou ve švédském studiu speciálně pro tuto show. Široká veřejnost se na ně může podívat ve stockholmském ABBA The Museum a dokonce je tam možné si s avatary na pódiu zazpívat a zatančit. A právě v tomhle muzeu po zavíračce začíná náš divadelní příběh…