25.08.2025 09:42

Národní divadlo moravskoslezské zahájí sezónu premiérovým pohledem do osudů členů švédské kapely ABBA

V neděli 31. srpna zahájí Národní divadlo moravskoslezské 107. sezónu premiérovým pohledem do osudů členů a zákulisí existence jedné z nejslavnějších kapel všech dob – švédské čtveřice ABBA. Divadelní hra AGNETHA VOLÁ S.O.S. vznikla na základě rozhlasové předlohy Pavla Klusáka. Chybět samozřejmě nebude ani pár hitů kapely.

Hra divákům přiblíží životy a kariéry členů skupiny, okolnosti vzniku ABBY, cestu na vrchol i vnitřní rozpory světu utajované. Björn, Benny, Agnetha a Frida byli sice popovými hvězdami, ale byli to také lidé – zranitelní, emocionální a stejně skuteční jako hudba, kterou dělali. Hybnou silou inscenace jsou zvraty a rozpory uvnitř kapely, ty jsou ostatně patrné i z textů písní. Režíruje Josef Doležal – ostravský rodák a nadějný režisér nastupující mladé generace, který slavnou skupinu „nezažil“, ale... „ABBU jsem poprvé slyšel v roce 2008, když šel v kinech muzikál Mamma Mia! Mám ale pocit, že jsem i tak už všechny písně znal, jako by byly součástí kolektivního nevědomí“.

V rolích jednotlivých členů ABBY se představí Vojtěch Johaník (Björn), Martin Dědoch (Benny), hostující Veronika Boráková (Agnetha) a Kamila Janovičová (Frida). Všichni herci vyrostli v době, kdy už skupina neexistovala, a přitom (jak všichni přiznávají) byla její hudba zase všudypřítomná. „ABBA je pro mě kapela, kterou člověk nemusí mít na playlistu, a stejně všechny její hity zná. Přiznejme si, kdo z nás se s nimi neprotancoval dospíváním?“ shrnula Kamila Janovičová.

Dvojroli excentrického manažera kapely Stiga Andersona a britského producenta Simona Fullera si střihne šéf činohry Vojtěch Štěpánek. Přiznává, že měl na zkouškách tendenci spíše režírovat a že se mu podařilo naučit se text až jako poslednímu. A že ABBU vlastně takto „objevil“. „Já o nich moc nevěděl. Jen to, že byli čtyři, že jsou to Švédi, že museli platit obrovské daně a že jejich management kšeftoval se sovětskou ropou. Nevěděl jsem, že napoprvé v Eurovizi neuspěli, nevěděl jsem, že každý z nich před tím dělal muziku, kterou si teď i někdy pustím. Pavel Klusák dokázal vzít spoustu situací a poskládat je ve své hře tak, že tvoří fantastický příběh překlenující období skoro šedesáti let. Velký, dojemný, děsivý i komický příběh s nádherným soundtrackem! A vlastně mám pocit, že jsem se s ABBOU sblížil. Nejvíce v momentě, kdy nám přišlo vyjádření jejich agentur, že souhlasí s naší žádostí a můžeme hru hrát,“ říká Vojtěch Štěpánek.

Dále hrají Marie Logojdová, Jan Fišar a Petr Houska. Scénu vytvořil Ján Tereba. Nesmí chybět pro ABBu tolik typické kostýmy, navrhla je Michaela Semotánová. V hudbě zazní kromě angličtiny i švédština. O zvukový design (hudební doprovod) inscenace se postaral František Hruška. Julie Svitičová spolupracovala na pohybové stránce.

Švédská skupina ABBA patří k nejslavnějším kapelám 20. století a ve své době produkovala jeden hit za druhým. Prodala 380 miliónů alb! V roce 1982 ohlásila pauzu, ale nakonec to byl definitivní konec; po rozpadu osobních vztahů následoval konec společné profesionální kariéry. ABBU tvořily od počátku dva páry: Benny Andersson s Anni-Frid „Fridou“ Lyngstad a Björn Ulvaeus s Agnethou Fältskog. Na pódiu vytvářeli dojem dokonalosti, jejich osobní turbulentní vztahy a životy jsou ale z jejich skladeb patrné. Písně jako The Winner Takes It All a Knowing Me, Knowing You vyprávějí o procesu odloučení. „Vítěz bere všechno“ lze interpretovat jako Agnethinu vlastní bolestnou úvahu o blížícím se konci manželství s Björnem. Mj. ne náhodou zazní v připravované inscenaci z úst nejzranitelnější členky skupiny Agnethy směrem k bývalému muži replika: „Proboha a co je tohle? ,But tell me – does she kiss, like I used to kiss you?‘ – Ty se rozvedeš, odejdeš od dvou dětí, a pak mi tady dáváš text o tom, jestli tě ta nová líbá stejně dobře jako já? Jsi perverzní?! To mám zpívat před celým světem?!“

Po rozpadu kapely bylo pár let skoro trapné „mít rád ABBU“. Nový celosvětový boom nastartovalo vydání hitů (ABBA Gold) na začátku 90. let a dodnes trvající zájem pak přinesl muzikál Mamma Mia! a následný film s Meryl Streepovou v hlavní roli. Britská producentka Judy Craymerová přitom přemlouvala mužskou část skupiny k souhlasu s uvedením muzikálu dlouhých 10 let! Ani po úspěchu muzikálu a filmu se kapela na pódia nevrátila. V roce 2008 Björn Ulvaeus řekl týdeníku The Sunday Telegraph: „Už se nikdy neobjevíme na pódiu. Jednoduše neexistuje žádná motivace k návratu.“

V roce 2016 přišla americká média s informací, že britský producent Simon Fuller oslovil ABBU se svým nápadem vytvořit virtuální podobu kapely a koncertu. O šest let později měl 90minutový projekt skupiny s názvem ABBA Voyage premiéru. Vystupují zde tzv. avataři (nazývaní také abbataři), zobrazující všechny členy tak, jak koncertovali v roce 1979, a použity jsou vokály znovu nahrané skupinou ve švédském studiu speciálně pro tuto show. Široká veřejnost se na ABBu může zajít podívat (a zazpívat si s nimi) také ve stockholmském ABBA The Museum. A právě v tomhle muzeu po zavíračce začíná náš divadelní příběh…

 

 

Autor článku: Šárka Swiderová, foto: Martin Kusyn

Národní divadlo moravskoslezské zahájí sezónu premiérovým pohledem do osudů členů švédské kapely ABBA

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.