12.08.2021 23:22

Národní divadlo si s hasiči připomnělo 140. výročí požáru

Národní divadlo se dnes po 140 letech znovu ocitlo pod proudem vody z hasičských stříkaček. Historická budova tentokrát nehořela, instituce pouze ukázkou zásahu hasičů připomněla přihlížejícím lidem výročí požáru z 12. srpna 1881. K vidění tak byl působivý kontrast mezi aktuální a starou technikou používanou k hašení ohňů.

K budově divadla dnes přijelo v pět hodin odpoledne, kdy vypukl původní požár, šest moderních hasičských vozů. Ze dvou se vztyčily žebříky s plošinami, které vynesly čtveřici hasičů s hadicemi až nad střechu stavby. Odtud hasiči památku několik minut polévali vodou, dokud ji „nezachránili“. Tři jejich kolegové v dobových bílo-červených uniformách a černých helmách mezitím dole u zadního vchodu do divadla marně pumpovali malou ručně poháněnou stříkačkou.

„Víme, že už nikdy nemůže shořet žádné divadlo, natož Národní. Před těmi 140 lety to hasiči trochu nestihli,“ komentoval dnešní ukázku zásahu ředitel ND Jan Burian. Zástupci hasičů ale jeho slova mírnili. „Nemusí být pravda, že uhasíme vždy všechno,“ upozornil nový generální ředitel sboru Vladimír Vlček. „Dokážeme zde být velmi rychle – do čtyř minut od vyhlášení poplachu. Přeji si ale, abychom zde zasahovat nemuseli,“ doplnil šéf pražských hasičů Luděk Prudil s tím, že v budově – zejména v jejím podzemí – jsou pro likvidaci požáru složité podmínky.

Divadlo u příležitosti dnešního výročí připravilo na přilehlé piazzettě výstavu, která na několika panelech mapuje okolnosti vzniku požáru i jeho následky. K vidění jsou dobové fotografie i technické nákresy stavby. Autoři výstavy přirovnávají požár české „zlaté kapličky“ k požáru pařížské katedrály Notre-Dame z dubna 2019. Podle nich se obě neštěstí v mnohém podobají: oheň propukl při rekonstrukci budov, vpodvečer a na střeše. Zřícením střech se zničil interiér, ale díky hasičskému zásahu se podařilo uchovat obvodové zdi a budovy mohly být opraveny. Příčinu požárů se také nepodařilo přesně prokázat, což vždy dává prostor pro vznik konspiračních teorií, připomněli historici.

ND vyhořelo jen dva měsíce po svém otevření. Oheň zcela zničil střechu, jeviště i hlediště, hasičům se ale podařilo zachránit vestibul, foyer, lodžie nebo archiv a bez větší úhony vyvázlo i sousední Prozatímní divadlo. Okamžitě po požáru začala druhá sbírka na Národní divadlo a 18. listopadu 1883 bylo podruhé slavnostně otevřeno. Za viníky požáru označil soud dva pomocné klempíře, dostali ale jen symbolické tresty za nedbalost.

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: tep, rot

Národní divadlo si s hasiči připomnělo 140. výročí požáru

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.