06.03.2025 13:26

Národní divadlo uvádí v obnoveném nastudování operu Werther

Opera Werther, již Jules Massenet složil na námět slavného románu Johanna Wolfganga Goetha, patří k nejúspěšnějším dílům francouzské operní literatury. Inscenace v režii legendárního Willyho Deckera a pod hudebním vedením Sébastiena Roulanda bude opět uvedena 13. března v Národním divadle.

Román Utrpení mladého Werthera, který Johann Wolfgang Goethe napsal koncem 18. století, se stal ihned po svém vydání kultovní knihou, v níž čtenáři nacházeli sami sebe. Romantický příběh, v němž se mladý Werther zamiluje do krásné Charlotte, která je ale zasnoubená s jiným mužem, totiž zcela vystihl ducha doby. Kladl důraz na lidskou emocionalitu (oproti chladnému racionalismu osvícenství) a na touhu dosáhnout svobody navzdory dobovým konvencím.

O více než sto let později inspiroval tento příběh i francouzského skladatele Julese Masseneta, jehož sugestivní hudba podtrhuje příběh nenaplněných vášní. Massenetův kompoziční styl, kterým
navázal na Charlese Gounoda a Ambroise Thomase, upoutá bohatou melodičností a barevnou orchestrací, v níž byl autorovi vzorem i Richard Wagner.

Inscenace německého režiséra Willyho Deckera, kterou nyní Opera Národního divadla uvádí, byla v Národním divadle poprvé uvedena v roce 2018 a nyní se vrací na repertoár. „Inscenace, kterou jsem viděl v době, kdy jsem se připravoval pro působení v Praze, se mi velmi líbila, ale bohužel ji nebylo možné kvůli pandemii obnovit. Jsem rád, že se nám to nyní daří,“ říká Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery, který měl tu možnost s Willym Deckerem v minulosti pracovat. „Když jsem na začátku 80. let začínal jako mladý asistent režie v Kolínské opeře, byl Willy
Decker hlavním režisérem a mým prvním šéfem. Byl to nesmírně inspirativní režisér, který měl odvahu osvětlit klasická díla a dokázal svým obrovským nasazením nadchnout všechny zúčastněné. Později, už jako šéf opery v Oslu, jsem měl to potěšení pozvat ho k nastudování Janáčkovy Káti Kabanové, což se ukázalo jako velký úspěch.“

K opětovnému uvedení nyní dochází pod hudebním vedením dirigenta Sébastiena Roulanda. „Werther je jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejkrásnějších oper francouzského repertoáru, byť není v zahraničí tak známá jako Bizetova Carmen. Jde ale o operu, jež posluchače okouzlí působivou hudbou i příběhem lásky, který ukazuje jistou krásu utrpení,“ říká Sébastien Rouland. „Od první chvíle, co jsem tady, jsem navíc okouzlen úrovní zpěváků, kteří dosahují té nejvyšší kvality, stejně jako lehkostí hry i nasazením orchestru,“ dodává.

V roli Werthera se alternují Alejandro Del Angel a Kyungho Kim, v roli Charlotte Arnheiður Eiríksdóttir a Štěpánka Pučálková.

 

Autor článku: Petra Švecová, foto: (c) Pavel Hejný

Národní divadlo uvádí v obnoveném  nastudování operu Werther

Inscenace

27.11.2025

Oceňovaná inscenace GUIDE choreografky Věry Ondrašíkové oslaví 10. výročí v ARŠE+

Legendární tanečně‑vizuální GUIDE souboru Věra Ondrašíková & kolektiv 3. prosince oslaví 10. výročí premiéry narozeninovou reprízou v prostoru ARCHA+ v centru Prahy. Součástí večera bude nejen oslava, ale také ohlédnutí za posledními deseti lety. Inscenace GUIDE procestovala téměř celý svět, na kontě má bezmála 80 repríz a řadu ocenění.

27.11.2025

Jsme muzikál! & ALW: Divadlo J. K. Tyla vzdává koncertem hold Andrewu Lloydu Webberovi

Tři večery, téměř tři desítky songů a pocta skladateli, který už přes půl století zásadně ovlivňuje svět muzikálu – Andrewu Lloydu Webberovi. Divadlo J. K. Tyla připravuje celovečerní koncert věnovaný jeho tvorbě od prvopočátků až do současnosti. Premiéra koncertu s názvem Jsme muzikál! & ALW se uskuteční 29. listopadu na Nové scéně DJKT, na další dvě reprízy se mohou diváci těšit 4. prosince a 6. ledna.

27.11.2025

Činohra Národního divadla uvede v premiéře adaptaci novely Josefa Škvoreckého Farářův konec

Činoherní adaptaci filmové novely Josefa Škvoreckého a Evalda Schorma z roku 1968 Farářův konec dnes večer v premiéře uvede pražské Národní divadlo ve své historické budově. Režie se ujal Jan Mikulášek, který s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou adaptoval literární a filmovou předlohu pro divadelní prkna. Po Frankensteinovi podle Mary Shelleyové se jedná o druhou premiéru ze šesti, kterou Činohra ND v sezoně naplánovala.