28.02.2019 22:06

Národní divadlo uvedlo dramatizaci série Erbenových balad Kytice

Dramatizace klasického díla české literatury známého i ze školních čítanek, Kytice Karla Jaromíra Erbena, měla dnes premiéru v Národním divadle. Inscenovat sérii balad naplněnou archetypálními tématy jako láska a smrt, vztah matky a dítěte, muže a ženy nebo člověka a přírody se odhodlalo režijní duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský působící jako SKUTR. Do několika rolí obsadili i legendy českého divadla Františka Němce, Janu Preissovou či Ivu Janžurovou.

Na scéně jsou s nimi i Taťána Medvecká, Jana Pidrmanová, Anna Fialová, Igor Orozovič, Jana Boušková, Pavla Beretová, Lucie Polišenská, Radúz Mácha, Jan Bidlas, Patrik Děrgel, Pavlína Štorková a jako host si Vodníka zahrál Csongor Kassai. Kukučka s Trpišovským neváhali třeba sedmasedmdesátiletou Janžurovou obsadit do role dívky, která se v baladě Štědrý večer podle tradice dívá do jezera, aby se dozvěděla svůj osud.

Scénu, která většinou připomíná venkovské prostředí a chvílemi ji pravděpodobně jako ilustraci nezvratitelného běhu života dokreslují až barokně vyhlížející mračna promítaná na zadní stěnu, vytvořil Jakub Kopecký. Kostýmu navrhla Simona Rybáková.

Erbenova sbírka baladických básní patří mezi klasická díla české literatury. Poprvé vyšla v roce 1853 a šlo o jedinou původní knihu, kterou Erben kdy vydal. Byla inspirována českými lidovými pověstmi a již v době svého vzniku slavila úspěch a ovlivnila mnoho umělců. Dílo, jehož symbolika je svázána s přírodou, každodenní venkovskou zkušeností a tradicí, je zároveň souborem vášnivých a smyslných příběhů, plných nadpřirozena a děsuplných přízraků.

Sbírka je i podobenstvím lidské morálky a determinace lidského osudu. I když dílo obsahuje řadu romantických rysů, přesto se kritériím romantismu vymyká, dokonce s ním ostře polemizuje. Řeší sice problém viny a trestu, ale ukazuje, že konflikty v lidském životě vznikají především narušením základních vztahů a zákonů mezi lidmi. Vinu totiž vždy nese člověk, nikdy společnost. I tak jsou podle Erbena lidé bezmocní proti přírodním silám, které je obklopují.

Erbenovi hrdinové smířlivě přijímají svůj osud, ať je dobrý nebo špatný. Nevzdorují, a často bázlivě a s pokorou akceptují svoji vinu. Důležitou roli v Kytici mají ženské hrdinky, které jsou zastoupeny téměř ve všech skladbách. Nejzákladnějším lidským vztahem je pro Erbena totiž pouto mezi matkou a dítětem a ve většině balad se proto zamýšlí nad mateřskou láskou, její velikostí i úskalími. A také úmyslnými či nevědomými zločiny, jež taková láska často přináší.

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: hrm, rot

Národní divadlo uvedlo dramatizaci série Erbenových balad Kytice

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.