05.03.2024 10:33

Nejslavnější Dvořákova opera Rusalka má premiéry v Národním divadle už 8. a 10. března

Nová inscenace Rusalky se představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu SKUTR. V titulní roli se alternují vynikající české sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková.

Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii SKUTRu – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry Národního divadla, v premiérách 8. a 10. března. Diváci se mohou těšit na nové zpracování ikonické české opery, které ovšem nemá za každou cenu šokovat, ale ani ustrnout v ilustrativním pohádkovém pojetí: „Naším záměrem bylo pojmout Rusalku jako příběh, pohádku-mýtus, kde je zobrazeno základní archetypální jednání postav, které se přenáší z generace na generaci,“ říká Lukáš Trpišovský a pokračuje: „V Rusalce vidíme mýtus o nejniternějších touhách, vášních a stěží překročitelných hranicích mezi člověkem a živly. Zajímá nás psychologická rovina životních zkušeností.  Mnoho fází děje obsahuje iniciační prvky vývoje Rusalčiny cesty. Ta prochází de facto od dětského světa, přes dospívání až do dospělosti se všemi radostmi i zklamáním. Zabýváme se otázkou, co je to lidská duše, kterou Rusalka získá, jak vypadá zraněná duše a co jí pomůže.“  Martin Kukučka doplňuje: „Inscenací se prolíná téma zrcadlení jako připomínka vodní hladiny. Ale i zrcadlení v hlubším slova smyslu. Rusalka nahlíží samu sebe v osudu Ježibaby a Cizí kněžny.“

Autorem scény je renomovaný Martin Chocholoušek a kostýmy vytvořila oceňovaná výtvarnice Simona Rybáková.

S novou inscenací Rusalky se do Národního divadla zároveň vrací Tomáš Netopil, jeden z nejvyhledávanějších českých dirigentů na domácí i mezinárodní scéně, který přiznává své tvůrčí nadšení: Nejprve se musím podělit o svou obrovskou radost, kterou je mi v posledním měsíci intenzivní příprava a spolupráce s celým ansámblem a Orchestrem Národního divadla. Je to pro mne návrat téměř po dvanácti letech a příprava Rusalky má tak ještě slavnostnější charakter. Pro dirigenta je to vždy nelehký úkol, znovu se ponořit do notoricky známé partitury a hledat pravost a čistotu Dvořákova hudebního zápisu. Připadám si jako archeolog, který s opatrností a pečlivostí odfoukává písek a prach, aby se mu na konci zjevila krása předmětu, dlouho pod nánosem zeminy ukrytá. Barevnost celé partitury je mimořádná. Neznám v celé hudební historii jinou operu, která by svou bohatou symfonickou strukturou tak úzce propojovala a podporovala pěveckou a divadelní složku celého příběhu.  Každý další návrat k Rusalce je proto pro mne velká radost a doufám, že si ji všichni v Národním divadle plně vychutnáme.“

V hlavních rolích se představí špičkoví interpreti svých hlasových oborů. V titulní roli se alternují jedny z nejlepších českých pěvkyň současnosti Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. „Rusalka je pro českou sopranistku zcela zásadní rolí a pro mě srdeční záležitostí,“ přiznává Kateřina Kněžíková. „Je náročná délkou a mnohovrstevnatostí partu. Obsahuje dramatické i lyrické polohy, orchestrace je velkolepá. Oplývá spoustou citu, něhy i vášně
a rozervanosti. Je to absolutně komplexní a jedinečná role.“

Alžběta Poláčková k tomu poznamenává: „Tím, že Rusalku znám od dětství, ve mně Dvořákova hudba vyvolává pocit, jako když vás obejme milovaná osoba a cítíte bezpečí, lásku a domov.“

Postavy Ježibaby (Lucie Hilscherová v alternaci s Janou Sýkorovou) a Cizí kněžny (Kateřina Jalovcová a Ester Pavlů) vidí SKUTR jako paralelní vůči Rusalce: „Ježibaba i Cizí kněžna představují možnosti, jak by se mohl úděl Rusalky vyvíjet dále – buď by se mohla nechat semlít okolnostmi a stát se Ježibabou, tedy někým, kdo má hlubokou životní zkušenost, ale i zahořklost a skepsi, nebo by mohla následovat cestu Cizí kněžny a stát se mrchou a užívat si.“   Postavu Vodníka (alternují se Peter Kellner a František Zahradníček) vidí jako tu, která plní svou otcovskou a ochranitelskou úlohu se všemi životními zkušenostmi a nadhledem. Princ (alternují se Aleš Briscein a Michajlo  Malafij) není jen lovcem a sebestředným floutkem, je to někdo, kdo hledá smysl života a únik z lidského světa v krásách přírody.

„Domnívám se, že právě nejvýznamnější české opery, například klenot, jakým je Rusalka, by měly být vždy předmětem nových interpretací,“ říká Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery. „Těším se, že šéfové Činohry Národního divadla SKUTR a renomovaný dirigent Tomáš Netopil vrhnou na toto mistrovské dílo nové světlo."

Operu Rusalka, která měla světovou premiéru 31. března 1901 v Národním divadle, psal Antonín Dvořák v závěrečném období své tvorby ve spolupráci s libretistou Jaroslavem Kvapilem.  Kvapil se inspiroval řadou prastarých pohádkových motivů a legend, z nichž největší vliv bývá připisován Andersenově Malé mořské víle a Erbenovým baladám z Kytice. Genialita Kvapilovy a Dvořákovy Rusalky spočívá, jak tomu u klasických děl bývá, mimo jiné v nepřeberných možnostech jejího výkladu. Záleží vždy na inscenátorech, které z tajuplných témat a motivů budou akcentovat a jakou cestou se vydají. Shodou okolností je to právě tandem SKUTR, který je autorem jedné z nejúspěšnějších inscenací Národního divadla současnosti, a sice divadelní podoby právě zmíněné Erbenovy Kytice.

Opera Rusalka je milovanou stálicí repertoáru Národního divadla a každá nová generace tvůrců se s ní potkává, aby v novém kontextu našla její stálou krásu a aktuální smysl,“ zdůrazňuje generální ředitel Národního divadla Jan Burian.

 

Autor článku: Kateřina Motlová, foto: (c) Pavel Hejný

Nejslavnější Dvořákova opera Rusalka má premiéry v Národním divadle už 8. a 10. března

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.