21.10.2024 10:31

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Premiéra se koná 1. listopadu 2024 v Janáčkově divadle. Představení 4. 12. 2024 bude natáčeno Českou televizí, živě vysíláno přes platformu OperaVision a nahráváno pro Český rozhlas.

Opera Výlety páně Broučkovy se svým tématem stala inspirací pro motto letošního ročníku festivalu Bez hranic! „Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real Madrid a Staatsoper Unter den Linden Berlin, pro festival Janáček Brno je to další významný krok k šíření méně uváděného Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Režie se ujal Robert Carsen, který má k Janáčkovi speciální vztah a patří ve světě opery k režisérské elitě. Po inscenaci Osudu jde o druhou operu, kterou vytvoří přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Jeho inscenace se hrají s velkým úspěchem v nejvýznamnějších operních domech po celém světě. Výlety páně Broučkovy patří k Janáčkovým méně uváděným operám, protože najít klíč ke spojení dvou rozdílných polovin není snadné, jak sám Carsen přiznává: „Tato opera je rozhodně nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější dílo, s jakým jsem se kdy setkal, a že jsem jich už několik potkal, skutečná výzva pro náš tým. Cesta na Měsíc a druhé dějství, které zahrnuje cestování, válku, odpor, určitý nacionalismus a vítězství, nás přimělo přemýšlet o událostech roku 1968/1969, o pražském jaru. V roce 1969 také došlo k přistání na Měsíci. Rok 1968 to byla Vesmírná odysea, Barbarella, poprvé Woodstock, květinové děti, prostě začátek všech věcí, které jsou nějakým způsobem v panu Broučkovi.“

Hudební nastudování je v rukou šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB Marko Ivanoviće, který tuto operu obdivuje pro její zvláštní humor, podivný jazyk libreta i excentrické hudební nápady a upřesňuje, „že se jedná o dílo velmi originální, odlehčené a fantaskní a Janáčkova karikatura dobového měšťáka neztratila kupodivu nic na své aktuálnosti.“

V titulní roli pana Broučka vystoupí skvělý britský tenorista Nicky Spence, který se na minulém ročníku festivalu Janáček Brno představil strhujícím uvedením Zápisníku zmizelého. „Brouček není žádná okouzlující role a já si budu užívat vytváření každičkého odpudivého aspektu jeho zajímavé osobnosti. Janáček vždycky dokáže vytvořit role tak, že to nikdy nejsou povrchní charaktery. Jsem si jistý, že v Broučkově lidském jádru najdeme mnoho roztomilých vlastností a značné množství patosu,“ dodává Nicky Spence. V dalších rolích se můžete těšit například na Daniela Matouška (Mazal/Blankytný/Petřík) a Doubravku Novotnou (Málinka/Etherea/Kunka), která se od letošní sezony stala významnou posilou souboru Janáčkovy opery NdB. Důležitou součástí inscenace, bude i choreografie Rebeccy Howell, která spolupracuje s nejvýznamnějšími divadly a festivaly po celém světě (Salzburger Festspiele, Royal Opera House, Teatro alla Scala, ad.). Mimořádné je také nastudování opery dvěma sbormistry, kteří si „Broučkovy výlety“ rozdělili. Výlety pana Broučka do Měsíce budou v nastudování sbormistra Martina Buchty a Výletů pana Broučka do 15. století se ujal sbormistr Pavel Koňárek.

Žádná z Janáčkových oper se nedá nazvat komickou; ač v nich humor nikdy nechybí, je spíše oním vzácným kořením. V opeře o panu domácím z Malé strany, typicky českém človíčkovi, ale Janáček humorem přímo srší, i když je tu řádně nabroušený. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů, jako jsou skleněná harmonika či dudy, k dokonalosti. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal do nepěkných vlastností českého národa obecně. Opera nevznikala lehce, Janáček vystřídal několik libretistů a trvalo devět let, než po všech peripetiích s libretem dospěl ke zdárnému konci Výletu pana Broučka do Měsíce. Přesto se vzápětí rozhodl operu rozšířit o další díl, tentokrát o výlet do 15. století. Zajímavostí je, že Výlety páně Broučkovy je jediná z Janáčkových oper, která neměla premiéru v Brně, ale v pražském Národním divadle.

Vydejte se tak s námi prozkoumat Výlety pana Broučka a zjistit, kam nás v nové inscenaci Roberta Carsena zavede.

Premiéra 1. listopadu 2024 v Janáčkově divadle
Reprízy: 3. 11., 3. 12., 4. 12. 2024

 

Autor článku: Adéla Biravská

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.