04.09.2009 00:00

Nová Národní technická knihovna poskytne prostor výrazným divadelním inscenacím

Výjimečný architektonický počin – nezapomenutelné divadelní inscenace. O tento vztah se opírá výstavní projekt Prolomit prostor, který bude vůbec první výstavou v nově otevřené Národní technické knihovně v Praze-Dejvicích. Od 14. října do 14. listopadu budou moci zájemci zhlédnout nápaditě poskládaný průlet nejzajímavějšími divadelními představeními, v nichž zásadní roli hraje jejich vizuální pojetí.

Každá z prezentovaných inscenací se trochu jinak zapsala do historie českého divadla a scénografie v posledních 15 letech. Jejich tvůrci rušili konvenční pojetí inscenační praxe a pokusili se překlenout tradiční pasivní divácké vnímání. „Vybrali jsme jedenáct inscenací z posledních patnácti let, které překračují hranice divadla, aniž by opustily jeho podstatu. Vedle sebe se tak objeví například Kráska a zvíře bratří Formanů, legendární Racek Petra Lébla či Nickname režisérské dvojice SKUTR,“ vysvětluje Marie Zdeňková, kurátorka výstavy. Výstava dále představí například výtvarné pojetí inscenace Sestra Úzkost od Egona Tobiáše, site specific projekt Miroslava Bambuška Perzekuce či jeden z nejúspěšnějších českých divadelních projektů v zahraničí – Sclavi/Emigrantova píseň studia Farma v jeskyni.  Jednotlivým inscenacím jsou věnovány samostatné interaktivní instalace, které doplňují audio a videoprojekce. 

Zájem o scénografii každoročně roste. Bylo by ale chybou spojovat tento obor výhradně s divadlem, protože jde obecně o práci s prostorem,“ dodává Denisa Šťastná, druhá z kurátorek výstavy. „Tvůrčí přístup k prostoru je vlastní rovněž architektům – i proto padla volba na Národní technickou knihovnu, která získala značný kredit ještě před svým otevřením veřejnosti.“ Autorem instalačního a architektonického konceptu výstavy je scénograf Petr B. Novák, na výstavě dále spolupracuje Stanley „Robotman“ Povoda, který je autorem interaktivních prvků v instalacích, či grafická designérka Adéla Svobodová.

Podrobné informace budou k dispozici na www.divadlo.cz/prolomitprostor.

Své zastoupení na výstavě Prolomit prostor bude mít Národní divadlo s pohádkovou operou Kráska a zvíře z roku 2003. Přizvání bratří Formanů a jejich týmu do Zlaté kapličky tehdejším ředitelem Danielem Dvořákem bylo chápáno jako experimentální počin. To, že se jednalo o krok správným směrem, potvrdil obrovský zájem ze strany diváků stejně jako prestižní cena Alfréda Radoka za scénografii. Návštěvníci si budou moci prohlédnout bohatou kolekci fotografií Ireny Vodákové, která se tvorbou bratří Formanů dlouhodobě zabývá.

Nejdále do minulosti sáhli organizátoři v případě inscenace Racek z roku 1994. „Fenomén“ Petr Lébl, režisér a v tomto případě také autor scény, si za svůj výkon vysloužil nejen vášnivé ohlasy ze strany kritiky, ale odnesl si hlavní cenu Alfréda Radoka. Sestra Úzkost uvedená o rok později v Dejvickém divadle ve scénografii Egona Tobiáše a s kostýmy od Zuzany Štefunkové toto prestižní ocenění obdržela také. Právě scénické a kostýmní návrhy, které byly následně k vidění při reprízách v Divadle v Dlouhé, budou hlavními prvky expozice. Součástí výstavy se stanou také velkoformátové fotografie z inscenace vlastní hry Egona Tobiáše Jaurés, kde výtvarnou stránku navrhl nejvýraznější talent slovenské scénografie, již zesnulý Aleš Votava.

Prolomení mezí do světa virtuální imaginace provází komorní multimediální inscenaci Nickname. Ve své době jedné z tematicky i technologicky nejaktuálnějších inscenací na českých jevištích z dílny týmu SKUTR se dostane i odpovídající interaktivní prezentace. Za hranice paměti a svědomí nahlédl projekt Perzekuce tvořený třemi autorskými inscenacemi Miroslava Bambuška realizovaný v prostorách bývalé slévárny hliníku v Holešovicích. Samo o sobě drsné a obnažující téma naprosto dokonale umocněné atmosférou polorozpadlých prostor alespoň částečně zprostředkuje originální dynamická prezentace kombinující fotografie s dalšími motivy.

Nejen hranice zeměpisné překročil projekt Sclavi/Emigrantova píseň mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni. Provedení prestižními cenami ověnčené inscenace si budou moci návštěvníci připomenout mimo jiné prostřednictvím fotografií z inscenace a z výprav týmu za sběrem materiálu na východní Slovensko. Křehkou romantiku chladného prostředí vykachlíčkovaných bazénů vytvořil pro inscenaci Akvabely režiséra Vladimíra Morávka scénograf Martin Chocholoušek. Jeho scénografii bude v Národní technické knihovně reprezentovat „vodní“ expozice s fotografiemi, scénickými návrhy a tematickou skulpturou.

Genderové projekty reprezentuje inscenace Česká pornografie režisérky Viktorie Čermákové s dvěma pohyblivými loutkami Andrey Králové v kostýmech. Další z interaktivních expozic věrně kopíruje motivy úspěšné inscenace na pomezí divadla a konceptuálního umění Neúplný sen. Základním scénografickým materiálem a principem je v tomto případě hercem „zpracovávaná“ rašelina.  Nadváha, nedůležité: Neforemnost Wernera Schwaba v režii Dušana D. Pařízka z roku 2008 je nejmladší z prezentovaných inscenací a reprezentuje vyhraněnou apelativní dramaturgii Pražského komorního divadla. 

Termín výstavy:  14. 10. – 14. 11. 2009

Pořádá: Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT o.s.) ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a Národní technickou knihovnou

Zdroj: office@s-m-art.com 

Autor článku: redakce