10.04.2024 15:15

Nová publikace představuje čtenářům dlouhodobě nezvěstný a znovunalezený unikátní tisk divadelní hry Podvod Allamody / Betrug der Allamoda

Publikace Betrug der Allamoda in Prag 1660 / Podvod Allamody v Praze 1660 se věnuje alegorii z pera vídeňsko-pražského barnabitského kazatele Costanza Arzonniho, která byla v roce 1660 dvakrát inscenována v Martinickém paláci na Hradčanech před šlechtickým publikem na počest hostitele, nejvyššího purkrabí Bernarda Ignáce z Martinic.

Unikátní, důsledně dvojjazyčná česko-německá publikace, jež vzešla z interdisciplinární spolupráce historiček a historiků divadla, umění, architektury a raně novověké společnosti, objevně rekonstruuje kontexty tohoto dlouho ztraceného solitéru a poprvé zpřístupňuje jeho text ve vědecky komentovaném kritickém vydání. Knihu vydal Institut umění – Divadelní ústav společně s Nakladatelstvím Karolinum.

Z lektorského posudku Christiana Neuhubera: „Díky nesčetným souvislostem s profesionálním dramatem italské, anglické a německé provenience i dochovaným rytinám podle scénických dekorací Fabiána Václava Harovníka je hra jedním z nejobjevnějších jevištních děl 17. století dochovaných v plném německém znění. Umožňuje tak v mnoha směrech nahlédnout do dosud nepříliš poznané divadelní kultury, svým významem překračující hranice českých zemí,“ píše ve svém lektorském posudku Christian Neuhuber

Z předmluvy Víta Vlnase: „Dosud žádné barokní divadelní inscenaci uskutečněné v Praze v 17. století se nedostalo tak výpravné a mezioborově pojaté monografie jako Podvodu Allamody. Není to dáno literárními kvalitami samotného kusu, který není bez půvabu, ale novou epochu v dějinách dramatu jistě nevymezuje. Svět šlechtického divadla představuje svébytné prostředí, v němž se jako na skutečném jevišti setkávají různorodé postavy a kde se rozehrávají hry z oblasti reprezentačních strategií a symbolických komunikací společenských elit s dalekosáhlými ambicemi a mnohostrannými důsledky. Barokní jeviště, tonoucí až doposud v pološeru, osvětluje předkládaná publikace výkonnými reflektory, které umožňují nejen ostré a detailní vykreslení děje na scéně, ale dovolují rozpoznat i klíčové akce v zákulisí.

Editory monografie jsou Alena Jakubcová a Miroslav Lukáš. Do autorského týmu dále patří Alena Jakubcová ml., Miroslav Kindl, Martin Krummholz, Petr Maťa, Vendula Prostředníková, Andrea Sommer-Mathis, Jana Zapletalová. Předmluvu opatřil Vít Vlnas.

Publikace byla vytvořena za podpory Grantové agentury ČR v rámci grantového projektu Podvod Allamody – pražská divadelní událost roku 1660 a její evropský kontext (GA19-04939S). Dostupná je na e-knihkupectví Prospero.

Slavnostní uvedení publikace se uskuteční v pondělí 29. dubna od 18:00 v prostorách IDU na adrese Nekázanka 16, Praha 1.

www.idu.cz

 

Autor článku: IDU

Nová publikace představuje čtenářům dlouhodobě nezvěstný a znovunalezený unikátní tisk divadelní hry Podvod Allamody / Betrug der Allamoda

Zprávy

22.10.2025

Pozvánka na výstavu Karel Svolinský a Smetanovy opery

Výstava v Muzeu Bedřicha Smetany představuje scénografické dílo významného výtvarníka 20. století Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. Ve výstavě je možné zhlédnout scénografické kresby, jež sloužily jako předlohy pro jevištní výtvarnou realizaci zmíněných titulů. Návrhy jsou doplněny dochovanými originálními kostýmy, modely scén a dobovými fotografiemi. Výpravy Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany patří k nejvýznamnějším výtvarným interpretacím děl tohoto hudebního velikána.

22.10.2025

Listopadová přednáška Teatrologické společnosti bude věnovaná divadelnímu plakátu

Jak se proměňoval divadelní plakát od první republiky po současnost? Přednáška Terezy Melenové představí publikaci V hlavní roli divadelní plakát, první ucelené zpracování historie českého výtvarného divadelního plakátu. Nabídne vizuálně bohatý pohled na jeho estetické proměny, specifický jazyk divadelní komunikace i tvorbu výrazných autorů v širším kulturním a historickém kontextu. 6. listopadu, 17:00 / Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1

21.10.2025

Ballet Prague Heritage: Nadační fond a Institut Pavla Šmoka zpřístupňuje unikátní archiv českého tance

Rok 2025 přináší Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) nejen výročí, ale i nové začátky. Uplynulo padesát let od vzniku Pražského komorního baletu – souboru, který zásadně ovlivnil podobu moderního českého tance. Institut při této příležitosti představuje projekty, které propojují minulost s budoucností: digitalizaci unikátního archivu, sérii setkání s osobnostmi české kultury a putovní výstavu zachycující pět dekád tvorby souboru.