Nová šéfka činohry v Plzni chce progresivní tituly, zvětší soubor
Ambici omladit publikum, nabídnout vedle velkých klasických děl i modernější činohru včetně zcela progresivních titulů má nová šéfka činoherního souboru plzeňského Divadla J. K. Tyla v Plzni Natália Deáková. V souboru, jenž má nyní 25 herců, nechystá žádné velké personální změny, přibrat by ale chtěla několik nových tváří, konkrétní jména zatím neuvedla. Do Plzně plánuje dostat mladé režiséry a další spolupracovníky s výrazným rukopisem.
"Nastupuji s velkými ideály. Mám pocit, že se tu dělala velmi kvalitní, ale spíše tradiční činohra. To v určité míře zachováme, hlavně ve Velkém divadle. Nové divadlo a jeho studiová scéna, jež se tu otevře příští rok, však nabízí možnost dělat modernější, progresivnější a režijně výraznější činohru," uvedla dvaatřicetiletá Deáková. V Divadle J. K. Tyla poprvé hostovala v uplynulé sezoně, nastudovala drama Je třeba zabít Sekala.
Ke spolupráci chce nová šéfka činohry pozvat mladé lidi, kteří mají podle jejích slov "už něco za sebou, mají zkušenosti a mají výrazný názor na současný svět, jenž umí promítnout do svých věcí". Mezi první nové spolupracovníky patří režisér David Šiktanc a dramaturgyně Klára Špičková.
"Tuto sezonu 2013/2014 bych nazvala překlenovací, jsou v ní ale už znát nějaké intence našeho divadelního uvažování. Zajímají nás jak klasické texty, například v podobě Dostojevského Hráče, ale v nové dramatizaci, tak současné texty, jež poskytují velké herecké příležitosti, příkladem je americká současná hra o rozkladu tradičních hodnot v rodině nazvaná Srpen v zemi indiánů," uvedla. V Čechách bude tento titul představen podruhé, premiéru měl ve Stavovském divadle.
Větší počet premiér, s nímž se počítá po otevření nového divadla, bude znamenat posílení souboru činohry. "Je pro mě zásadní, že mám k dispozici velmi kvalitní herecký soubor, neplánuji proto velké změny, budeme jej spíše obohacovat," doplnila Deáková. Nové tváře si chce "otestovat" během sezony, soubor by mohl mít až 29 lidí.
Deáková absolvovala divadelní režii na DAMU, v roce 2005 se stala uměleckou šéfkou Činoherního studia v Ústí nad Labem, po mateřské dovolené se tam vrátila jako kmenová režisérka. Hostovala v Praze, v hradeckém Klicperově divadle, Národním divadle Brno a jinde. Od ledna 2012 pracovala v Českém rozhlase jako režisérka dramatických a literárních pořadů.