08.09.2022 11:21

Nové divadlo v Plzni se pyšní unikátním systémem umělého dozvuku

Během divadelních prázdnin byla Nová scéna Divadla J. K. Tyla vybavena elektroakustickým řetězcem umělého dozvuku Ambiance renomované francouzské značky L-Acoustics. Jedná se o vůbec první takto komplexní instalaci na světě, která spojuje několik jednotlivých systémů dohromady.

Dozvuk L-ISA (Immersive Sound Art) Ambiance umožňuje akusticky upravit divadelní sál přímo na míru konkrétnímu žánru i dílu. Divák může očekávat výbornou akustiku u činohry, opery, muzikálu a baletu, ale i u velkých filharmonických či symfonických koncertů. „Jedinečnost systému spočívá také v tom, že umí pracovat s umělci s ozvučením, i bez ozvučení. Díky vestavěnému systému dozvuku bude mít divák pocit, že je plně obklopen zvukem z jeviště a hlediště. Největší předností systému je, že posluchač žádné nazvučení prostoru nevnímá, vše mu zní naprosto přirozeně, jako by byl přímo součástí dění na jevišti,“ vysvětluje Martin Otava.

Ředitel divadla o pořízení elektroakustického dozvuku usiloval v uplynulých osmi letech a po celou dobu byl v kontaktu se zřizovatelem divadla, městem Plzní, i se správcem budovy, Obytnou zónou Sylván, se kterým divadlo na realizaci projektu spolupracovalo. Investici 13 miliónu korun bez DPH do této moderní technologie schválilo Zastupitelstvo města Plzně v únoru letošního roku a umožnilo tak divadlu uvolnit potřebnou částku z rezervního fondu divadla.

Základní stereo systém si můžeme představit jako rovnoramenný trojúhelník, zvuk vychází ze dvou vrcholů a ideální místo pro poslech je pak třetí vrchol trojúhelníku. Tohle krásně funguje doma v obýváku. Pokud ale připravujete akci pro větší publikum, jsme omezeni tím, že diváci nesedí pouze v ideálním středu celého sálu. Prostorový stereo vjem mimo tuto pozici přestává fungovat a diváci na pravé straně by neslyšeli, co se děje na levé. S novým hyperrealistickým systémem však bude mít každý divák přirozený vjem zvuku. Uslyší jednotlivé umělce na pódiu tam, kde je vidí. Díky vestavěnému systému dozvuku bude mít navíc pocit, že je plně obklopen zvukem,“ objasňuje systémový inženýr a certifikovaný trenér Petr Šťásek.

Další předností nového systému je možnost snadného vytvoření nejrůznějších zvukových efektů, např. dokážeme vytvořit iluzi, že duch Hamletova otce diváky obchází, a to beze změny barvy či úrovně jeho hlasu,“ doplňuje Otava.

Systém na úpravu prostorové akustiky se skládá z reproduktorů osazených na stěnách a stropě a sítě mikrofonů instalovaných po celé ploše stropu sálu divadla. Hyperrealistický zvuk je zajištěn množstvím reproduktorů umístěných po celé délce jevištního portálu. Mozkem celého systému je L-ISA procesor, ve kterém jsou implementovány všechny algoritmy zajišťující hyperrealistický imerzní zvuk.

Na celé instalaci spolupracoval mezinárodní tým odborníků z Česka, Francie a Anglie. Projektanti z AVT Group, a. s. na jeho přípravě spolupracovali téměř dva roky a zároveň se podílejí na podobných projektech rekonstrukcí kulturních objektů nejen v ČR. Dodavatel této unikátní technologie společnost PRO MUSIC, s. r. o. dokázala celý systém nainstalovat a zprovoznit za méně než dva měsíce. Při finální kalibraci byli přítomni i zástupci výrobce L-Acoustics. Pracovníci Nového divadla pak prošli několikadenním školením ukončeným náročným testem.

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

Nové divadlo v Plzni se pyšní unikátním systémem umělého dozvuku

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.