11.06.2024 15:30

Nové vedení Činoherního studia v Ústí se chce zaměřit na cílové skupiny

Michal Somoš, jenž převezme od nového roku šéfování Činoherního studia v Ústí nad Labem, a Michal Hába jako nový umělecký ředitel neplánují v divadle velké změny. Podle nich je mezi diváky oblíbené, líbí se jim i globální témata pronikající do inscenací. Chtějí se zaměřit na rozšíření cílových skupin, zejména mladší generace. Obávají se uzavírky Benešova mostu spojující centrum města a Střekov, kde divadlo sídlí. Dvojice to dnes řekla novinářům.

Umělci se znají zhruba deset let. Hába nahradí současného uměleckého šéfa Davida Šiktance od příští sezony, Somoš již s odcházejícím ředitelem Jiřím A. Trnkou spolupracuje. Dvojice připravovala vítěznou koncepci pro město, které nového ředitele vybíralo, společně.

"Její podstatná část se týkala uměleckého směřování a budoucnosti Činoherního studia, a to zákonitě ve většině divadel, a stejně tak i tady, je posláním a rolí uměleckého šéfa," uvedl Somoš. "Uvědomujeme si, že divadlo budeme přebírat v dobrém rozpoložení, s poměrně věrnou diváckou základnou," řekl budoucí ředitel. Na to, co funguje dobře, chtějí s Hábou navázat. Somoš řekl, že chce cílové skupiny rozšířit a diverzifikovat. Zároveň chce, aby pokračoval lektorský program divadla a také třeba diskuse herců s diváky. Hába doplnil, že by se mu líbilo v inscenacích větší zohlednění environmentálních témat. Vyzdvihli také spolupráci s Veřejným sálem Hraničář, Kulturním střediskem, knihovnou či univerzitou. Podle Somoše by mohly jednotlivé instituce připravit společné programy k větším tématům.

Oba muži se chtějí věnovat nové práci naplno. Somoš působí jako proděkan pro pedagogické a studijní záležitosti a uměleckou činnost na pražské DAMU, s divadelní fakultou chce zůstat ve spojení kvůli mladým absolventům. "Abych udržel živou linku sem do Činoheráku. Chceme rozvinout už existující prostor pro začínající tvůrce, aby zde získali první profesionální zkušenosti," řekl Somoš. Hába se nejprve chce zapojit naplno do pracovního procesu, pak se podle něj uvidí, zda bude mít čas na své původní řemeslo, režii. Činoherní studio pro něj však bude prioritou, doplnil.

Změny na pozici šéfa divadla i uměleckého ředitele přinášejí i další personální změny. Nastoupí nová dramaturgyně Veronika Linka, změny se udávají i v hereckém souboru. Budoucí ředitelé mají obavu z uzavírky Benešova mostu kvůli dopravním komplikacím, které to přinese. Pro diváky, kteří do divadla vyrazí vlakem, zase bude znamenat prodloužení cesty na nádraží. Lávka pro pěší bude až za Benešovým mostem, po němž se běžně k divadlu dostávají. Cesta jim tak potrvá déle. Některé diváky by to mohlo odradit. Most se zřejmě uzavře na podzim.

Činoherní studio

Autor článku: ČTK: trs, kš; foto převzato z webu divadla

Nové vedení Činoherního studia v Ústí se chce zaměřit na cílové skupiny

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.