Nové vedení Rokoka – Tisková zpráva
DIVADLO ROKOKO - Tisková zpráva
Divadlo Rokoko vstupuje do nové sezóny 2004 – 2005 pod novým uměleckým vedením v čele s uměleckým šéfem režisérem Tomášem Svobodou. Spolu s ním do divadla nastupují kmenový režisér Tomáš Zielinski, dvojice dramaturgů Valerie Schulczová a Vladimír Čepek a scénograf Jaroslav Bönisch. Manažerkou divadla se stává Jana Burianová, nový tým doplňuje produkční Milan Neubauer.
1. Celková koncepce nového vedení
1.1. Východiska
· Genius loci a tradice Divadla Rokoko (1915 – 2004)
Divadlo Rokoko svou polohou na Václavském náměstí přímo vybízí k tomu, aby se stalo jakýmsi divadelním pulzujícím bodem na pražské divadelní mapě.
· Herecký soubor
Herecký soubor je jedním z pilířů koncepce divadla Rokoko, zachování souborového divadla je základní prioritou.
· Dramaturgie
Zachování širokého spektra druhové a žánrové nabídky.
Podpora nové inscenační i dramatické tvorby.
Nejen úzká dramaturgická profilace na nové texty,
ale zejména podpora vzniku nové české hry.
· Kontinuita
Kontinuita s tradičním působením špičkových osobností ať už hereckých, režisérských či scénografických. Vytváření příležitostí mladým nadějným tvůrcům.
1.2. Herecké divadlo jako princip uvažování divadla Rokoko
· Vzhledem k prostorovým dispozicím divadla Rokoko se zaměříme na „herecké divadlo“. Hereckému divadlu rozumíme tak, že témata a konflikty obsažené v dramatické struktuře vychází především z herecké složky inscenace. Herec není prostředkem režijní koncepce, je jejím cílem.
1.3. Dramaturgická koncepce
· Vytvoření progresivního divadelního organismu respektujícího tradici a rovněž reflektujícího dění v českém a evropském divadle.
· Kulturní centrum s těžištěm v činoherním repertoárovém divadle.
Nový pohled na možnosti činoherního divadla.
· Profilace divadla do základních dramaturgických linií, které svou vyvážeností obsáhnou široké spektrum druhů a žánrů.
1.3.1. Základní segmentace dramaturgie
· Klasická linie
Uvádění klasických dramatických titulů v konfrontaci s novými scénickými postupy a
formami.
Vyhledávání tradičních látek založených na silných příbězích.
· Linie současná česká hra
Uvedení jednoho původního titulu každou sezónu.
Úzká spolupráce s autory, kteří v koordinaci s dramaturgií divadla vytvoří hry „na tělo“.
Tato systematická spolupráce s osloveným okruhem dramatiků podpoří vznik nových českých her s perspektivou jejich realizace.
· Linie současných zahraničních her
Reflexe současného směřování evropské a světové dramatické tvorby.
Uvádění textů v české premiéře.
Podpora překladatelské činnosti.
· „Play“ Česká hra
Podpora dramatické tvorby na středních školách. Každoroční vyhlášení soutěže pro studenty od 14 – 20 let. Finalisté soutěže absolvují workshop v Divadle Rokoko s dramaturgy, renomovanými českými dramatiky a režiséry. Vítězný text soutěže bude realizován formou scénického čtení hereckým souborem Divadla Rokoko.
2. Dramaturgický plán
Vzhledem k rekonstrukci pasáže a části budovy, ve které se divadlo nachází, budeme hrát v září a v říjnu pouze na zájezdech, obnovení činnosti na domovské scéně se plánuje na polovinu listopadu (v závislosti na ukončení rekonstrukčních prací). Ze stejného důvodu se posunuje i začátek zkoušení nové inscenace. Rekonstrukci se přizpůsobil i dramaturgický plán sezóny, v níž uvedeme pouze tři premiéry.
Dramaturgický plán:
Ödön von Horváth – Kazimír a Karolína, režie Thomas Zielinski
J.B.Moliére – Don Juan, režie Tomáš Svoboda
Iva Volánková – Tři sestry 2005.cz, režie v jednání.
Herecký soubor
Z nového dramaturgického směrování divadla vyplývá i proměna hereckého souboru. Část souboru zůstává zachována a koncepčně je doplněna novými členy do kompaktního organismu.
Herecký soubor:
Dana Batulková
Radka Fidlerová
Jelena Juklová
Uršula Kluková
Milena Steinmasslová
Jana Stryková
Alena Štréblová
Hana Vagnerová
Jan Bidlas
Filip Čapka
Kryštof Hádek
Jiří Hána
Hynek Chmelař
Petr Křiváček
Petr Lněnička
Václav Mareš
Miroslav Masopust
Marek Matějka
Tomáš Matonoha
Adam Novák
Tomáš Petřík