25.04.2025 10:41

Novinky z knihovny Divadelního ústavu

I když se rok překlopil do druhého čtvrtletí, nemá knihovna Divadelního ústavu stále k dispozici finance, za něž by mohla pro své čtenáře nakupovat nově vydané knihy, které se na ně na pultech knihkupectví těší. Proto i tentokrát přinášíme informace o novinkách, které jsme pořídili loni. Nákup aktuální cizojazyční odborné literatury není v centru našeho akvizičního zájmu, a je tedy pro naši knihovnu poměrně vzácný. A právě tyto přírůstky vám představíme tentokrát. Většinu z nich jsme pořídili v rámci každoroční mezinárodní prodejní výstavy knih o umění Book Me, kterou vždy na podzim pořádá GAMU.  


Na operní dílo Antonína Dvořáka, především pak na tituly Jakobín a Rusalka, se zaměřuje monografie kanadského muzikologa Johna Hollanda  The lost tradition of Dvořák's opera vydaná nakladatelským domem Lexington Books. Autor je nejen vědec, ale také praktik - barytonista a dirigent, což je specializace pro tuto analýzu optimální. První kapitoly uvádí čtenáře do středoevropského prostředí jako podhoubí vzniku prvních českých oper a vysvětlují úlohu Národního divadla, a to vše očima informovaného zahraničního badatele. Nejzajímavější je však nepochybně studie zaměřená na analýzu oper Jakobín a Rusalka. Holland se následně věnuje inscenační tradici Dvořákových oper v zahraničí (tedy nejen výše zmíněných dvou titulů). Kniha je rozhodně zajímavým příspěvkem k recepci českých děl v zahraničí. 

Publikaci půjčujeme k prezenčnímu studiu pod signaturou MA 10846 

Velmi zajímavým počinem, který vyšel v nakladatelství Routledge, je sborník nazvaný Women in nineteenth-century Czech musical culture, v němž najdeme 14 studií od autorů z celého světa. Některé příspěvky jsou zaměřené na známé české umělkyně, většinou jde však o ženy, o nichž moc informací nemáme. Některé statě jsou věnované obecněji ženám v hudebním prostředí, jejich vzdělávání a podobně. Pro lepší představu zde uvedu několik osobností, o nichž se dozvíme více: Anežka Schulzová, Stephanie Wurmbrand-Stuppach, Josefina Brdlíková, sestry Tomáškovy či Elise von Schlick. Jako mimořádná tečka je zařazena závěrečná studie Christophera Campo-Bowena (USA) o postavě Ježibaby: Ježibaba's Ambiguities : Binaries, Power, and Queer Alterity in Antonín Dvořák's Rusalka. 

Knihu vám půjčíme k prezenčnímu studiu pod signaturou MA 10845. 

Také další obsáhlá antologie The Routledge anthology of women's theatre theory and dramatic criticism, je zaměřena na ženy. V tomto případě obsahuje materiály téměř o stovce žen, které psaly o divadle kritické nebo teoretické texty. Monografie pokrývá činnost osobností z celého světa (Češku jsem tam ale žádnou nenašla) napříč historií od Hildegardy z Bingen (z období středověku zmiňme ještě Katherne  Sutton, Margery Kempe či Hrotsvitu z Gandersheimu), přes Virginii Woolf či Elfriede Jelinek, až po Émilie Monnet (narozena 1979). Ke každé z žen najdete výživný medailon a několik úryvků z jejich textů. Samozřejmostí jsou poznámky a přehled literatury ke každému z profilů. 

Antologii si můžete u nás studovat prezenčně a najdete ji pod signaturu MA 10848. 

Pro naše čtenáře jsme z téhož renomovaného nakladatelství zakoupili ještě jinou přehledovou monografii: The Routledge companion to contemporary European theatre and performance vydanou v roce 2024. Publikace zaměřená na evropské divadlo 21. století je členěna do tří velkých celků: první část přináší stručný přehled o aktuálním divadle v jednotlivých evropských zemí (kapitolou o České republice přispěl David Drozd), druhá část se věnuje jednotlivým tematickým okruhům, které editoři pro současný vývoj divadla považovali za klíčové, a poslední část je věnována případovým studiím. 

Tuto hutnou publikaci můžete u nás studovat prezenčně. Žádejte ji pod signaturou MA 10847. 

Odlišným akvizičním procesem k nám doputovala další čerstvá anglicky psaná kniha: New paths of opera editorek Heleny Spurné a Kelly St. Pierre. Monografie se věnuje osobnostem Bohuslava Martinů, E. F. Burian, Alois Háby, Erwina Schulhoffa a Viktora Ullmanna. Skladatele kromě generační spřízněnosti spojuje skutečnost, že žili na území Československa a v širším středoevropském kulturním prostředí. A přestože každý z nich šel svou vlastní cestou umělecké tvorby, společně přispěli k projektu umělecké moderny. Kniha se zabývá jejich operní tvorbou a inovativním řešení, jímž přispěli k vývoji tohoto žánru. Publikace má dvě části: první, Essays, nabízí pět historicko-analytických pohledů na operní tvorbu těchto skladatelů z pera předních muzikologů. Ve druhé části Interviews & Reflections se čeští i zahraniční odborníci (muzikologové, editoři, režiséři, dirigenti) vyjadřují k problémům, s nimiž se setkali při vydávání, interpretaci a inscenování traktovaných děl. Inscenovaná díla jsou přiblížena bohatou barevnou fotodokumentací. Knihu doprovází seznam inscenací a nahrávek předmětných oper realizovaných v Československu a v České republice, seznam hudebních příkladů a obrazových příloh a rejstřík osob a děl. 

Tuto publikaci si můžete půjčit domů pod signaturou MA 10699. 

 

Autor článku: IDU, foto převzato z: https://rowman.com/, https://www.koniasch.cz/