24.10.2024 13:25

Nový pohled na divadelní „devadesátky”: kolokvium „1990s Revisited” na KTK DAMU

Jak se proměnila společenská funkce divadla a jeho vztah k politice po pádu komunistického režimu? Touto otázkou se bude zabývat mezinárodní kolokvium „1990s Revisited: Central European Theatre and the Political” organizované katedrou teorie a kritiky (KTK) na DAMU 14. listopadu 2024. Odborná debata se zaměří na srovnání situace v českém, slovenském a polském divadle 90. let 20. století. 

„Považujeme za velmi důležité, aby byly proměny českého divadla vnímány v evropském kontextu,” vysvětluje pořádající pedagožka KTK, Radka Kunderová, „srovnání byť jen s vybranými sousedícími divadelními kulturami přináší inspirativní pohledy na domácí dění.” Kolokvium se zaměří mj. na vztah politické a estetické roviny v divadle 90. let a úlohu tzv. postmodernismu.

Nový výklad nedávné historie polského divadla představí Anna R. Burzyńska z Jagellonské univerzity v Krakově, která více než dvacet let vedla významný polský divadelní časopis Didaskalia. Teatroložka představí reakci starších tvůrců, Andrzeje Wajdy, Tadeusze Kantora a Krystiana Lupy, na politický převrat v kontrastu s pojetím nastupující mladé generace, zejména Grzegorze Jarzyny a Krzysztofa Warlikowského.

Proměnou vnímání politična ve slovenském divadle 90. let se bude zabývat divadelní vědkyně Jana Wild, působící na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Mezinárodně uznávaná znalkyně Shakespeara a slovenského divadla se zaměří na inscenování jinakosti, pronikání nových myšlenkových směrů včetně feminismu, vznik „alternativních” souborů a publik nebo na (re)formování divadelních institucí.

„České divadlo 90. let bývá často paušálně označováno jako apolitické. S odstupem více než třiceti let se ukazuje, že je nutné tento pohled přezkoumat, protože nacházíme řadu dokladů o tom, že není přesný,” doplňuje Radka Kunderová. Na kolokviu vystoupí s analýzou nového pojetí politična v českém tzv. postmoderním divadle 90. let na příkladu inscenace Naši naši furianti režiséra Petra Lébla.

Akce se koná v rámci aktivit DAMU k 35. výročí Sametové revoluce, které probíhají pod záštitou Festivalu svobody. Ten dlouhodobě zastřešuje připomínkové aktivity vážící se k roku 1989 a podporuje občanskou společnost napříč regiony ČR.

Mezinárodní kolokvium se uskuteční na Divadelní fakultě AMU v Karlově ulici 26 od 14h v anglickém jazyce, bez tlumočení.

Program kolokvia


Přednášející

Anna R. Burzyńska je docentkou Jagellonské university v Krakově. Specializuje se na současné evropské divadlo, hudbu a nová média v divadle a na vztah mezi literaturou a vědou. Je autorkou řady monografií, mj. Mechanika cudu: Strategie metateatralne w polskiej dramaturgii awangardowej (2005), The Classics and the Troublemakers: Theatre Directors from Poland (2008), Atlas anatomiczny Georga Büchnera (2022) a kolektivní monografie Joined Forces: Audience Participation in Theatre (2016). V letech 2000–2024 byla šéfredaktorkou divadelního časopisu Didaskalia. Jako dramaturgyně spolupracovala např. se Stefanem Kaegim z Rimini Protokoll. V letech 2022–23 byla hostující výzkumnicí na Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově.

Radka Kunderová je odbornou asistentkou Katedry teorie a kritiky na pražské DAMU. Ve své výzkumné a pedagogické činnosti se dlouhodobě zaměřuje na vztah divadla a společnosti. V letech 2019–2022 působila na Institutu divadelní vědy Freie Universität Berlin, kde vedla výzkumný projekt “Redefining the Agency: Post-1989 Crisis of the Czech and Former East German Theatre” udělený Evropskou komisí v rámci Marie Skłodowska-Curie Fellowship. Publikovala řadu studií o českém divadle 20. století, které vyšly v češtině, angličtině a slovinštině. Přednášela na konferencích a vysokých školách mj. ve Velké Británii, Švédsku, v Německu, Maďarsku, Estonsku, Litvě, Brazílii, na Islandu a na Slovensku. Byla externí redaktorkou časopisu Svět a divadlo a vedoucí Kabinetu pro výzkum divadla a dramatu na DIFA JAMU.

Jana Wild je profesorkou divadelní vědy na Divadelní fakultě Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Její výzkum a publikační činnost se zaměřují především na uvádění Shakespearových děl ve slovenském divadle. Napsala několik shakespearovských monografií a byla editorkou mezinárodní publikace o Shakespearovi ve střední Evropě. V Bratislavě organizovala mezinárodní konference. Je překladatelkou z němčiny (romány, hry, naučná literatura) a odborných titulů z angličtiny. Od roku 2017 je členkou předsednictva Evropské shakespearovské výzkumné asociace (European Shakespeare Research Association, ESRA). V 90. letech spolupracovala jako editorka s týdeníkem Kultúrny život, s revue Divadlo v medzičase a českým časopisem Svět a divadlo.

 

Autor článku: Radka Kunderová

Nový pohled na divadelní „devadesátky”: kolokvium „1990s Revisited” na KTK DAMU

Zprávy

25.08.2025

Již více než měsíc mohou umělci žádat o zápis do Registru umělců

Registrovat se mohou výkonní umělci, autoři, technické profese nebo další tvůrci v kulturním sektoru. Vydaných osvědčení, tedy zapsaných umělců, bylo v polovině srpna 50, přičemž podaných žádostí bylo 118. Pro umělce zapsané v registru umělců je pak určen stipendijní program Ministerstva kultury, jehož vyhlášení se předpokládá v průběhu letošního září.

21.08.2025

Divadlo pod Palmovkou bude hostit během nadcházející sezóny šest výstav

Novou kurátorku Danu Malou vedení divadla vybralo v červnu v dvoukolovém výběrovém řízení. Výstavní prostor v divadelním foyer bude hostit během nadcházející sezóny celkem šest výstav uznávaných českých výtvarníků i nadějných talentů napříč různými výtvarnými styly. Na závěr sezóny představí pokračování mezinárodně úspěšného projektu se společenským přesahem.

21.08.2025

Imaginárium Divadla bratří Formanů má svou knihu, zachycuje duši výstavního světa plného fantazie

Nakladatelství Kavka vydává knihu Imaginárium Divadla bratří Formanů a jejich přátel, která mapuje mimořádný interaktivní výstavní projekt spojující divadlo, výtvarné umění a řemeslnou tvorbu. Publikace přibližuje nejen vizuální stránku Imaginária, ale i příběhy lidí, kteří jej tvoří a detailně mapuje také vznik a vývoj Divadla bratří Formanů. Díky svému zpracování přenáší čtenáře do světa tohoto kulturního fenoménu i ve chvílích, kdy zrovna nestojí před jeho branami.