Nový ředitel plzeňského divadla chce přilákat více mladých diváků
Dostavba nové divadelní budovy místo dosavadní scény v komorním divadle, stěhování a zajištění rozpočtu na další sezony jsou hlavní úkoly, které před sebou má nový ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Ilja Racek. Do funkce nastupuje od 1. srpna a nahradí dosavadního dlouholetého ředitele Jana Buriana, který odchází šéfovat Národnímu divadlu v Praze.
Třiašedesátiletý Racek je zatím ve funkci jmenován do doby, než z výběrového řízení vzejde nový ředitel, což musí být nejpozději do začátku září 2014. Do konkurzu na stálého ředitele se chce také přihlásit, aby mohl realizovat některé své vize, řekl dnes ČTK.
Nepředpokládá, že do doby, než z konkurzu vzejde řádný ředitel, by mohl v divadle mnoho změnit. "Vše je tak nachystáno, že z větší části se nedá než pokračovat. Už mám v počítači hrací plán roku 2014 - na rok a půl dopředu konkrétní termíny her a obsazení. Moc velké změny nejsou možné," poznamenal. Kromě starostí se stavbou a následně se stěhováním do nové divadelní budovy za 800 milionů korun v příštím roce je pro něj nejdůležitějším úkolem zajistit pro pětisouborové divadlo rozpočet.
"Jsem tu docela krátce, ale zázemí, i to divácké, jsem si prozkoumal. A je tady jedna zásadní věc, která určuje postavení divadla - že ho diváci mají rádi a že jsou to stálí diváci, kteří si už po generace divadlo pěstují," uvedl. DJKT se pyšní jednou z největších a nejstabilnějších základen předplatitelů v zemi. I tak chce Racek přilákat ještě více hlavně mladých diváků. Pomoci v tom může nové mladší vedení činohry, které nastupuje od nové sezony. Dalším lákadlem pro mladé by měla být nabídka studiové scény v nové budově. Už teď se podle Racka hlásí lidé a chtějí na studiové scéně realizovat projekty, které by mohly oslovit i středoškoláky či vysokoškoláky.
Ve své funkci se bývalý šéf televizního studia v Ostravě, ředitel ostravského divadla a někdejší náměstek ministra kultury momentálně nejvíc těší na stavbu nového divadla. "Chodím tam poměrně pravidelně a řekl bych, že roste ze dne na den a že už tam jakoby pod rukama dělníků cítím tu divadelní atmosféru," tvrdí. Budova se má otevřít příští rok.
Atmosféra DJKT a jeho lidé, jak je zatím poznal, jsou prý jedním z důvodů, proč se chce do konce srpna přihlásit do konkurzu na stálého ředitele. "Protože ti lidé se mi jeví jako velice příjemní profesionálové, kteří vědí, co dělají, kteří nepotřebují nějaké velké direktivy z ředitelství, aby dělali to, co umí, a umí to dobře," řekl o zaměstnancích Racek. Oproti předchozí práci v televizi se těší zejména na "živější" divadelní prostředí a hlavně na bezprostřední kontakt s diváky.
Čtyřiapadesátiletý Jan Burian, který DJKT řídil 18 let, Plzeň zcela neopustí ani po svém odchodu do Národního divadla v Praze. "Přinejmenším budu dojíždět na stavbu nového divadla a zúčastním se procesu dokončení divadla, budu jezdit na plzeňský festival," řekl ČTK. Vzhledem k zaneprázdnění ale nepředpokládá, že by v Plzni mohl dál režírovat jako dosud některé opery nebo činohru. Ani Racek, který vystudoval na DAMU režii, si teď neumí představit, že by našel vedle všech úkolů čas i na režii. Kromě dostavby budovy, stěhování a zajištění chodu se bude s divadlem podílet i na přípravě akcí pro rok 2015, kdy bude Plzeň evropským městem kultury.