13.11.2017 12:23

Obyčejný život neboli Tělo a bitevní pole – činohra NDM hraje v Divadle loutek Ostrava

S ohledem na probíhající rekonstrukci Divadla Jiřího Myrona zve soubor činohry Národního divadla moravskoslezského na druhou listopadovou premiéru do divadelních prostor, kde soubor ještě nehrál – do alternativní scény Divadla loutek Ostrava, která se nachází pár kroků od Divadla Antonína Dvořáka. V české premiéře zde uvede komorní inscenaci Obyčejný život neboli Tělo a bitevní pole.

Autorem hry je dánský dramatik Christian Lollike – autor, který nepíše o příjemných věcech. Zabývá se naopak tématy, která jsou palčivá a bolavá. „Lollike ve svém dramatickém díle otvírá diskusi o terorismu, xenofobii, životních zklamáních z nenaplněných snů, o depresích, sebevraždách, o manipulaci médií a reklamy, jakož i o zoufalé snaze zapadat do předem vystavěných škatulek a modelů, abychom se náhodou nevymykali,“ doplňuje dramaturgyně Sylvie Rubenová. Možná i proto je na českých jevištích uváděn zatím jen ve formě scénického čtení – NDM tak bude prvním divadlem v republice, které uvede inscenaci Lollikeho hry.

Hra Obyčejný život neboli Tělo a bitevní pole zkoumá, nakolik v dnešním světě dovedeme být sami sebou: Stojíme vůbec o skutečně perfektní život dle společností vytyčených ideálů? A co všechno by se nám mohlo stát, kdybychom se chtěli odchýlit a kdyby na to přišli? „Kdo nám podsouvá tuto představu o tom, co je normální? A nemůže se nám stát nepřítelem, když se ženeme za touto vzdálenou vizí, které nejsme schopni dosáhnout? A co je vlastně normální? Nebo je normální být nenormální? Jedním z možných překladů názvu Lollikeho hry je právě ‚normální život‘. A tato normalita s sebou přináší také představu toho, co je v pořádku a správně, což je nám ale někdy vnucováno, nebo alespoň nenápadně podsouváno zvenku, ať už médii, sociálními sítěmi, či nějakými life kouči,“ zamýšlí se dále režisér Josef Kačmarčík.

Diváci se mohou také těšit na netradiční divadelní formát této inscenace. Lollike totiž nevypráví příběh, nevytváří dramatické situace ani se nezabývá psychologií postav. „Jedná se o trochu jinou dramatiku, než s jakou se diváci Národního divadla moravskoslezského můžou většinou setkat: velká část textu je epickým vyprávěním a není autorem rozepsána do postav, a i rozepsané situace se mnohdy dostávají až na hranu surreálna.“

Tohoto úkolu se zhostí trojice herců – Petra Lorencová, David JanošekJiří Sedláček – a inscenační tým ve složení režisér Josef Kačmarčík, dramaturgyně Sylvie Rubenová a výtvarnice scény a kostýmů Mariana Kuchařová.

Česká premiéra se uskuteční 17. listopadu v 19.00 hodin na alternativní scéně Divadla loutek Ostrava.

www.ndm.cz

Autor článku: Marcela Bednaříková

Obyčejný život neboli Tělo a bitevní pole – činohra NDM hraje v Divadle loutek Ostrava

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.