22.01.2019 09:57

Oceňovaná operní pěvkyně Vanda Šípová se během 24 hodin představí dvakrát ve stěžejních rolích dvou představení Národního divadla

Sopranistka Vanda Šípová, představitelka hlavní role Helgy z opery Sternenhoch, která byla aktuálně vyhlášena Divadelními novinami jako inscenace roku 2018, bude vystupovat i ve zbrusu nové opeře Národního divadla. Během 24 hodin se tak představí majitelka koloraturního sopránu dvakrát ve stěžejních operních představeních na prknech Národního divadla v Praze. Zatímco ve středu 23. ledna ji diváci mohou vidět v operním výkonu označeném odborníky na českou operu mezi třemi nejlepším hlavními ženskými rolemi roku, hned ve čtvrtek 24. ledna a v sobotu 26. ledna vystoupí Vanda Šípová v premiéře jako jedna ze dvou hlavních představitelek opery Jonny vyhrává.

Opera Sternenhoch, ve které Šípová ztvárňuje roli Helgy, byla před několika dny podle ankety Divadelních novin vybrána jako inscenace roku 2018 mezi všemi českými divadelními představeními, přestože se jedná o operu. Podíl na takovém úspěchu má i Vanda Šípová, jejíž výkon server Operaplus.cz ohodnotil v operní bilanci loňských výkonů jako ten nejlepší mezi třemi pěvkyněmi uplynulého roku. Role Helgy navíc obnáší i náročný fyzický výkon. Šípová se na pódiu chvíli smyslně plazí, pak se zase pohybuje trhanými a křečovitými pohyby, aby za chvíli ladně tančila na přesnou choreografii, přičemž je ve stoje smýkána po podlaze na kožešině. "Ta jízda na kožichu je paradoxně na mé pěvecké roli nejnáročnější, kromě zpěvu musím držet balanc, vypadat u toho suverénně a mít určitý styl i lehkost – stejně, jako je tomu v celé mé kariéře," říká s nadsázkou Vanda Šípová. Dekadentní a temná opera Sternenhoch vznikla na motivy románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha a vypráví o vztahu plném lásky i nenávisti mezi Knížetem a jeho manželkou Helgou. Roli Knížete ztvárňuje tenorista Sergej Kostov, který se narodil v bulharské rodině na Ukrajině. Představení je kritiky vnímáno jako vrchol dramaturgického směřování Národního divadla v posledních letech a při jeho tvorbě se sešla tvůrčí elita nejen z Národního divadla. Autorem libreta a hudby je Ivan Acher, dirigentem Petr Kofroň a režisérem bývalý šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal. Taneční choreografie je ujala Lenka Vagnerová, autorem scény je Marek Cpin.

Ve Sternenhochovi se mísí perverze a masochismus, přičemž na sugestivnosti dílu dodává i fakt, že je opera zpívaná v esperantu. Jedná se o zcela první operu, kterou Ivan Acher komponoval na vlastní libreto. Výrazná hudba je živelnou kombinací minimalismu, lámaných beatů, industriálních prvků a klasického operního zpěvu. Na sugestivnosti opeře ještě dodává cirkusové líčení herců a výrazný světelný design. Vzhledem ke svému zcela neotřelému modernímu pojetí může Sternenhoch zpřístupnit operu i těm, kdo ji vnímají jako něco nedostupného a nedosažitelného. Opera Sternenhoch bude uvedena na Nové scéně Národního divadla kromě 23. ledna například 17. února a 21. března.

Novou operu Jonny vyhrává v režii Davida Drábka, v níž se Vanda Šípová představí v roli ztřeštěné pokojské Yvonne po boku jednoho z nejvýraznějších britských tenoristů současnosti Jonathana Stoughtona, bude možné zhlédnout po dvou premiérách hned 30. ledna a 7. či 20. března. Jde o hudební koláž, ve které se prolíná i jazzová hudba. Jedná se o nejslavnější jazzovou operu rakousko-amerického hudebního skladatele českého původu Ernsta Kreneka (původně Křeneka) o jazzovém houslistovi Maxovi, který ukradne housle černošskému jazzovému muzikantu Jonnymu. Její premiéra se uskutečnila v únoru 1927 v Lipsku a už v červnu téhož roku byla uvedena v Praze. Do Prahy se tak Krenekův operní kus vrací po 91 letech a hned s dirigentem Stefanem Lanem, prvním dirigentem Německého národního divadla ve Výmaru. Lano působil také jako šéfdirigent opery v Buenos Aires. Jde o operu nebývale pestrou a žánrově různorodou, rakouští fašisté jí kdysi byli šokováni a označili ji na tehdejší dobu za skandální představení na prknech Vídeňské státní opery. K tomu navíc přispěl fakt, že plakátu vévodil černošský hudebník. Tehdejším plakátem se inspirovali i dnešní tvůrci.

Vanda Šípová, současná operní diva, vystupovala v poslední době kromě klasických operních rolí, jako jsou například Žínka v Rusalce, Královna noci v Kouzelné flétně či Gilda v Rigolettovi v Divadle F.X. Šaldy v Liberci, i v úspěšném divadelním představení Den Opričnika po boku Karla Dobrého v pražském Studiu Hrdinů nebo zpívala roli smrti vedle Vladimíra Javorského v představení Vévodkyně a kuchařka v Národním divadle v Brně. Zazpívala i v rámci slavnostních ceremoniálů na MFF Karlovy Vary v roce 2017 a diváci ji mohou znát i z Bernsteinovy Mše v hlavní roli s Vojtěchem Dykem.

Národní divadlo

Autor článku: Martina Chvojka Reková; Foto: Národní divadlo

Oceňovaná operní pěvkyně Vanda Šípová se během 24 hodin představí dvakrát ve stěžejních rolích dvou představení Národního divadla

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.