25.02.2009 00:00

Odborníci: Šéf Státní opery by měl pozvednout uměleckou úroveň

Praha 25. února (ČTK) - Budoucí šéf Státní opery Praha by měl být schopný manažer s ekonomickými i uměleckými zkušenostmi a uměleckou vizí, která pozvedne uměleckou úroveň Státní opery Praha a přivede silného sponzora. Shodli se na tom odborníci, které oslovila ČTK. Konkurz na nového ředitele Státní opery Praha se uskuteční ve čtvrtek 26. února a své funkce by se měl na šest let ujmout 1. ledna 2010. Ze dvanácti přihlášených se jich představí deset. Podle informací ČTK byli dva uchazeči z konkurzu vyřazeni. 

"Mohu pouze potvrdit, že dvě přihlášky byly z důvodů formálního pochybení vyřazeny," řekl mluvčí Ministerstva kultury Jan Cieslar s tím, že tato dvě jména zveřejní ve čtvrtek. 

Ministerská komise se zřejmě kandidátů zeptá i na jejich názor na další směřování operního domu, zlepšení jeho současného stavu i fungování instituce po případném sloučení s Národním divadlem. 

Celkový rozpočet Státní opery Praha je 260 milionů korun. Zhruba 138 milionů tvoří státní dotace, které pokryjí mzdy, náklady a sociální odvody. V porovnání s ostatními evropskými scénami má Státní opera Praha méně financí, předvádí ale také podle odborníků mnohdy nekvalitní inscenace a v odborných kruzích se již několik let objevují otázky, kam vlastně tato operní scéna směřuje. 

Otázkou podle šéfa přenosů z Metropolitní opery v New Yorku Martina Cikánka je, zda současné vedení s rozpočtem nakládá hospodárně. "Umělecké výsledky Státní opery Praha jsou za několik posledních let až na jednotlivé výjimky nevalné úrovně. Podíváme-li se na oblastní operní divadla v Čechách a na Moravě, často vidíme umělecké výsledky o poznání lepší," uvádí v tiskovém prohlášení. 

Řešení vidí v hospodárnějším a efektivnějším nakládání se státními prostředky, propracovaným marketingem a pozitivním mediálním obrazem, který přitáhne pozornost sponzorů. To je podle Cikánka s prostředky, které má Státní opera Praha v současnosti k dispozici, prý rozhodně možné. 

Podle předsedy Jednoty hudebního divadla Josefa Hermana by se na společném financování mělo dohodnout ministerstvo a pražský magistrát, čímž by se Státní opera stala "metropolitní". "Sponzor je v dnešní době samozřejmostí, ale město by na financování mělo mít také zájem. Nemyslím si také, že ministerské dotace by se měly nějak nenavyšovat," řekl ČTK Herman, který je spolu s Cikánkem přesvědčen, že Státní opeře Praha nepomůže ani sloučení s Národním divadlem a ani převod do soukromých rukou, o němž se spekuluje. 

Přesto se někteří odborníci domnívají, že sloučení s Národním divadlem by pro Státní operu byla nejlepší cesta. Hudební publicisté Věra Drápelová a Jindřich Bálek tvrdí, že situace Státní opery by se měla řešit co nejdříve, především zásadní reformou obou pražských operních domů. 

"V Praze je místo jen pro jeden operní dům s kvalitní produkcí," míní Drápelová, která si umí představit, že v budově Státní opery by sídlil balet a opera. Proti sloučení se ostře ohrazují odbory Státní opery Praha, podle nichž je ekonomická situace příznivá a instituce je na státu nezávislá ze 45 procent. 

"Sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem rozhodně není ekonomicky správným řešením. Ušetří pouze plat ředitele, několika správních zaměstnanců a několika sólistů," reagoval Herman. Ušetřit se dá podle něj jedině redukcí provozu nebo jeho zefektivněním, což je opačná cesta než fúze obou pražských operních domů. 

Šárka Mrázová mkv

Autor článku: ČTK