06.01.2020 09:55

Spící krasavice se v klasickém nastudování vrací do kin

Ruský představitel romantismu Petr Iljič Čajkovskij napsal pouze tři balety – Labutí jezero, Louskáčka a Spící krasavici. Každý z nich ale patří k základnímu baletnímu repertoáru. Spící krasavice, příběh inspirovaný pohádkou o Šípkové růžence, v původní choreografii a v podání Královského baletu v Londýně zamíří do kin živě už 16. ledna.

Čajkovského druhý balet měl premiéru 15. ledna 1890 a bývá co do hudby, scénického zpracování i taneční stránky považován za nejnáročnější dílo ruského skladatele. Velmi brzy se stal klasikou. Pohádkový příběh o dobru vítězícím nad zlem je nadčasový, hudba a klasický tanec okouzluje napříč generacemi. Na scéně londýnského Královského baletu je Spící krasavice inscenována od roku 1946. Při příležitosti šedesátého výročí byla původní inscenace obnovena. Na jeviště se tak vrátila i původní výprava a oslnivé kostýmy Olivera Messela. Původní choreografie legendárního Maria Petipy se propojuje s novými částmi, které Frederick Ashton, Anthony Dowell a Christopher Wheeldon vytvořili přímo pro Královský balet.

Hudbu Petra Iljiče Čajkovského diriguje Simon Howett. Hlavní v roli princezny Aurory tančí Lauren Cuthbertson, prince Florimunda Federico Bonelli, balet jako takový je však výraznou příležitostí pro celý ansámbl. Podle recenzí se inscenace zdatně pohybuje na hraně mezi pohádkou a realitou, okouzluje příběhem, i na čtvereční centimetr přesnou choreografií.

Na Spící krasavici, klasický balet o třech dějstvích s prologem, naváže 25. února přímý přenos dvojice moderních kusů Violoncellistka a Tance ve skupinách, které choreograf Jerome Robbins napsal na hudbu Fryderyka Chopina a představují nedostižný vrchol v práci s detailem a taneční invencí. Na začátku dubna se Královský balet potřetí v sezóně 2019/2020 vrátí ke klasice z pera Čajkovského, a to Labutímu jezeru. Sezónu v květnu zakončí nová inscenace baletu Projekt Dante, která vznikla ve spolupráci s rezidenčním choreografem Waynem McGregorem, se současným skladatelem Thomasem Adèsem, britskou multimediální umělkyní Tacitou Dean, světelnou designérkou Lucy Carter a dramaturgyní Uzmou Hameed.

  • Spící krasavice (přímý přenos)
    čt 16. 1. 2020, 20:15
  • Violoncellistka (přímý přenos)
    út 25. 2. 2020, 20:15
  • Labutí jezero (přímý přenos)
    st 1. 4. 2020, 20:15
  • Projekt Dante (přímý přenos)
    čt 28. 5. 2020, 20:15

www.baletvkine.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Spící krasavice se v klasickém nastudování vrací do kin

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.