09.01.2020 11:13

Ondřej Štěfaňák v Pardubicích připravuje scénické čtení hry Magic Afternoon

První novoroční scénické čtení v rámci cyklu INprojekty, který na komorní Malé scéně ve dvoře už téměř deset let uvádí Východočeské divadlo Pardubice, představí tematicky velmi aktuální text úspěšného dramatika rakouské moderny Wolfganga Bauera s názvem Magic Afternoon. „Přestože je autor už téměř patnáct let mrtvý, jeho hra z 60. let minulého století je překvapivě živá a provokativní ještě dnes, proto ji i po více než padesáti letech chceme přinést divákům, navíc v české premiéře,“ říká dramaturgyně cyklu Anna Hlaváčková.

Scénickou črtu o současné generaci mileniálů s pardubickými herci připravuje mladý režisér Ondřej Štěfaňák, který právě dokončuje studium oboru činoherní režie na pražské DAMU a jenž vloni na festivalu divadelní alternativy…příští vlna/next wave… získal ocenění Objev roku (doslova za expresivní a iritující režie inscenací Lonely Horny Only v A studiu Rubín a Zmrzačení v Divadle X10). „Ondřej režíruje na několika pražských scénách, na některých pravidelně, absolvoval stáž ve vídeňském Volkstheateru u režiséra Dušana D. Pařízka, v Berlíně asistoval režisérům Robertu Borgmanovi v Berliner Ensemble a Arminu Petrasovi v Deutsches Theater,“ uvádí Anna Hlaváčková.

„Hra Magic Afternoon trefně zachycuje mladou generaci, její nenaplněné a nenaplňované ambice, lenivost a jistou míru parazitismu na komfortu. Samozřejmě byla napsána v Rakousku, a to před padesáti lety, ale když se dnes koukám kolem sebe, mám pocit, že mnohé z toho, co si o své generaci miléniálů myslím, hra vystihuje,“ tvrdí Ondřej Štěfaňák a dodává: „Otázkou zůstává, jak je možné, že hra, která byla tehdy napsána jako přímá reakce na dobovou mládež, funguje i dnes. Osobně si to vysvětluji tím, že současná česká generace miléniálů jako první po letech topených v totalitních systémech vyrůstá v globálním, kosmopolitním (a tekutém!) světě, podobně jako generace narozená v Rakousku po druhé světové válce. Nově nabyté svobody tak skýtají neomezené a neuvěřitelné možnosti, otevřený prostor zároveň naplňuje strach, beznaděj a frustrace.“

V inscenaci vystoupí Eliška Lásková, Veronika Malá, Josef Láska a hostující Ondřej Král. Premiéra se uskuteční v pondělí 13. ledna od 19 hodin.

Wolfgang Bauer (1941–2005), enfant terrible tehdejší rakouské kulturní společnosti (obzvlášť jako mladý), z dnešního pohledu „klasik“ moderního rakouského, potažmo evropského dramatu. Jeho texty jsou provokativní, ironické, mnohdy až beckettovsky absurdní. První velký úspěch mu vynesla právě hra Magic Afternoon (1967), další v podobě uvedení hry Change na sebe nenechal dlouho čekat (1968/69). Z jeho následujících dramatických textů uveďme např. Film a žena, Silvestr aneb Masakr v hotelu Sacher, Magnetické polibky nebo Pan Faust hraje ruletu. Získal několik významných literárních ocenění včetně Rakouské státní ceny za literaturu (1994). Ačkoli byly Bauerovy hry přeloženy do 24 jazyků a inscenovány v 35 zemích světa, u nás nejsou příliš známé. Doposud byla uvedena jen jeho Mikrodramata (defilé slavných postav v absurdních miniaturách), a to jako scénické čtení v pražském Divadle Na zábradlí (2002) a v Divadle v Dlouhé (2004).

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Ondřej Štěfaňák v Pardubicích připravuje scénické čtení hry Magic Afternoon

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.