15.10.2025 12:06

Opera Jeníček a Mařenka po třiceti šesti letech na jevišti Divadla J. K. Tyla

Po třiceti šesti letech se na jeviště Divadla J. K. Tyla vrací opera Jeníček a Mařenka německého skladatele Engelberta Humperdincka. Režisér Štěpán Pácl připravil pro plzeňské divadlo rodinnou inscenaci, která propojuje překrásné melodie, hravost a humor s hlubšími tématy a která zve publikum do světa, kde sladké lákavé sny mohou být stejně zrádné jako temný les. Slavná opera zazní při premiéře 18. října 2025 ve Velkém divadle v českém překladu Vojena Drlíka a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce.

Jeníček a Mařenka patří k příběhům, které v nás zůstávají od dětství, právě v tom je jejich kouzlo. Na povrchu působí jako prostá pohádka o perníkové chaloupce, ale ve skutečnosti vypráví o pokušení, strachu, odvaze a dospívání. Propojuje dětský svět s hlubokým hudebním a lidským obsahem. Vítám, že Divadlo J. K. Tyla přináší operní klasiku v podobě, která dokáže oslovit děti i dospělé a připomíná, že divadlo může být místem společného prožitku napříč generacemi,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Humperdinckův Jeníček a Mařenka z roku 1893 oslovuje nejširší generace diváků a patří k nejhranějším operám na světě. Plzeňskou inscenaci připravil někdejší kmenový režisér činohry Národního divadla v Praze a v Brně Štěpán Pácl, jehož cílem bylo vytvořit inscenaci pro celou rodinu. Naše pojetí, doufám, pobaví, dojme a zároveň nabídne prostor k zamyšlení,“ říká a doplňuje, že v příběhu nejde ani tak o perníkovou chaloupku, ale o sladké vábení – v plzeňské inscenaci symbolizované cukrovou vatou. „Ani Ježibaba zde není jen strašidelnou figurkou, je zábavnou a svůdnou postavou, která láká děti do světa jednoduchých řešení a prchavých radostí, po kterých však zůstává jen další hlad,“ zdůrazňuje režisér. „Jeníček a Mařenka musí odolat jednoduchému pokušení, aby zachránili nejen sebe, ale i ostatní děti, které se staly obětí sladké pasti.“

Humperdinckova hudba je melodická a vrstevnatá a pod vedením Jiřího Štrunce získává v plzeňské inscenaci výraznou hloubku i pohádkovou jemnost. „Humperdinckova hudební řeč je velmi silně ovlivněna Wagnerem, se kterým po nějakou dobu spolupracoval. Hudební složka této opery je mistrovskou ukázkou spojení romantické orchestrální bohatosti a lidových melodií, zní skutečně ‚pohádkově‘ a zajímavě a dokáže zaujmout nejširší publikum – jak dětské diváky, tak zkušené operní posluchače,“ upřesňuje Jiří Štrunc.

Nová inscenace Divadla J. K. Tyla se opírá o silné vizuální obrazy, které diváky zavedou z tepla domova do kouzelného lesa plného tajemství a snových přeludů. Fantazie a humor se tu prolínají s jemnou dávkou napětí, které dává pohádkovému příběhu opravdové dobrodružství. Podle režiséra Štěpána Pácla je právě dětský divák tím nejvnímavějším:Děti jsou díky své imaginativní výbavě z podstaty velmi zkušení diváci – rádi si představují. Proto jim lze nabízet chytré a nápadité inscenace, které je vybízí k domýšlení a spoluvytváření.“ Diváci se mohou těšit na kostýmy Lindy Boráros a scénu Adély Szturcové plnou pohybu, proměn a barevných obrazů, kde kouzelné bytosti i nebezpečná Ježibaba získávají překvapivě lidskou, a přesto komickou podobu.

V titulních úlohách Jeníčka a Mařenky se představí Barbora de Nunes-Cambraia v alternaci s Janou Pioreckou a Yukiko Smetáčková Kinjo nebo Lenka Pavlovič. Do zrádné Ježibaby se převtělí Tomáš Kořínek, Richard Samek nebo Jana Foff Tetourová. Dále diváci uvidí Jakuba Hliněnského, Daniela Kfelíře, Veroniku Hajnovou, Radku Sehnoutkovou či Vandu Šípovou a členy dětského sboru opery DJKT – Kajetán.

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: (c) Martina Root