05.03.2025 16:43

Opera Krvavá svatba v Divadle na Orlí

Opera Krvavá svatba je slavnou adaptací stejnojmenné hry Federica Garcíi Lorky, kterou zkomponoval maďarský skladatel Sándor Szokolay. Drama nahlíží na osudy žen a odhaluje hořký dopad rozhodnutí, který je provází po zbytek života. Premiéry Komorní opery HF JAMU se uskuteční 15. a 16. března 2025 v Divadle na Orlí v Brně.

Opera Krvavá svatba maďarského skladatele Sándora Szokolaye v režii Marka Řiháka přináší přímý pohled do rozbouřené ženské duše. Hlavní hrdinky balancují mezi rolí manželek, matek a dcer, zatímco čelí výzvě vlastní svobodné volby. Vnitřní i mezilidský boj podtrhuje také výtvarné zpracování scény a kostýmů Zory Davidové. Orchestr pod taktovkou Matěje Vody podtrhuje dramatičnost charakteristickými melodiemi s názvuky španělského folkloru.

Režisér Marek Řihák o inscenovaném díle řekl: „Celá řada oper má svůj příběh vystavěn na osudu hlavní hrdinky. Opera Krvavá svatba však jde o krok dál. Federico García Lorca buduje svůj příběh na osudech žen napříč generacemi. Střetává se zde svět společenských pravidel s přirozenou živelností. Lidské vášně a chtíče jsou umocňovány rytmy flamenca chytře ukrytého v bohaté kompozici Sándora Szokolaye. Na scéně Komorní opery HF JAMU se tak představí více než 20 účinkujících za doprovodu 40členného orchestru.”

Během této sezóny se podaří uvést v Divadle na Orlí dva lorkovské tituly v hudebně-dramatické podobě, dokonce oba v režii Marka Řiháka.

“Po muzikálovém zpracování Bernardy Alby (prosinec 2024), které koncentruje veškeré své dění na příběh jedné rodiny, se nyní v opeře Krvavá svatba nabízí pohled na celou společnost a principy jejího fungování. Pojítkem obou děl zůstává touha po svobodě, kterou nelze potlačit i za cenu mnohých obětí i ztráty morální integrity. V novém zpracování opery Krvavá svatba je podtržen element lidské bojovnosti. Zatímco na povrchu se odehrává slavnost a lidé jednají podle daných společenských schémat, jakmile dojde k jejich narušení, stává se z oslav lásky boj člověka proti člověku. Přitom k tomuto narušení stačí, aby se žena, po vzoru mužů, nechala řídit vlastní touhou. Dále už je jen na divákovi, aby rozhodl, která cesta je ta správná – splynout se společností a žít podle očekávání druhých, nebo vystoupit z davu a alespoň na chvíli být svobodný.“

Lorcovo mistrovské dílo plné symboliky a poetického jazyka v operním zpracování Sándora Szokolaye přináší do Divadla na Orlí společenské operní drama o vášni a snaze osvobodit se od zkostnatělých tradic.

Premiéry Komorní opery HF JAMU:
15. března a 16.března 2025 v 19 hodin, Divadlo na Orlí
Reprízy:18., 19., 21., a 22. března 2025 v 19 hodin, Divadlo na Orlí

 

Autor článku: Anna Marie Rušikvasová

Opera Krvavá svatba v Divadle na Orlí

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.