30.06.2025 09:42

Opera PLUS otevřela projekt Inkubátor mladých recenzentů

„Česká hudební kritika potřebuje novou krev.“ Pod tímto heslem vznikl cyklus workshopů a mentoringu pro studenty Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, který odborně zajišťuje redakce Opery PLUS. V rámci spolupráce poskytují naši vybraní autoři spolu s redakčním kolegiem cyklus workshopů a individuální vedení nadaným studentům, kteří mají zájem naučit se dobře a kvalifikovaně analyzovat koncertní a operní umělecké výkony. 

„Od doby, kdy jsem převzal jako šéfredaktor vedení více než stovky aktivních autorů Opery PLUS, jsem si kladl za cíl vydávat texty, které budou odborně kvalifikované, nebudou v nich bezobsažné fráze, ale dobře odargumentovaná hodnocení uměleckého výkonu,“ říká šéfredaktor Opery PLUS Jan Rossa„Cílem recenzenta nemá být výkon deklasovat anebo naopak upadnout do extáze nezařaditelných básnických metafor. Recenze mají na všech stranách – publika, umělců a hudebních manažerů, institucí – pomáhat kultivovat společenskou diskuzi a poskytovat možnost konfrontovat vlastní dojem s názorem odborníka, jehož denním chlebem je poslouchat a slyšet.“

„Bohužel však pravidelně zjišťuji, že je ve výuce na vysokých školách věnována oblasti umělecké kritiky jen nepatrná pozornost. Studenti hudebních, pedagogických nebo uměnovědných oborů, kteří se nám každý rok ozývají s nabídkami vlastních recenzí, u nás často na začátku dostávají takový minikurz, jehož hlavním cílem je postihnout v hudební kritice co nejvíce věcných a odborných aspektů, pochopit, že tento obor není neuchopitelná „dojmologie“, ale autor musí mnoho poznat a pochopit, než může vyslovit nějaké tvrzení.“

Ve spolupráci s JUDr. Soňou Bařtipánovou, Ph.D., vyučující Katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Západočeské univerzity, proto vznikl letošní první ročník projektu Inkubátor mladých recenzentů. Jako součást předmětu Současné kulturní dění v regionu si studenti vyzkoušeli několik workshopů hudební kritiky. Letos jsme se zaměřili na dvě události plzeňského regionu. První byla derniéra inscenace Smetanovy opery Dalibor v Divadle J. K. Tyla 20. dubna 2025 a druhou událostí bylo koncertní provedení Oratoria k Panně Marii Klatovské v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje 21. května 2025.

V rámci těchto dvou workshopů vzniklo za asistence autorů a redakčního kolegia Opery PLUS celkem čtrnáct textů, které na základě feedbacku jejich mladí autoři kultivovali do finální podoby. Níže přinášíme našim čtenářům ukázky z těchto recenzí, ve kterých studenti projevili dobrou schopnost vnímání a kritického myšlení.

Celý článek naleznete na webu Opera PLUS

 

Autor článku: Jaroslav Petr, převzato z: https://operaplus.cz/, foto: Ilustrační foto (zdroj Freepik)

Opera PLUS otevřela projekt Inkubátor mladých recenzentů

Zprávy

30.06.2025

Novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie bude od sezony 2028/2029 Jakub Hrůša

Světově uznávaný dirigent s českými kořeny Jakub Hrůša se na podzim 2028 stane šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie. Mandát bude pětiletý, nicméně obě strany vnímají jeho jmenování jako začátek dlouhodobého vztahu a očekávají, že budou chtít ve spolupráci pokračovat i v budoucnu. Jakub Hrůša nastoupí po stávajícím šéfdirigentovi a hudebním řediteli Semjonu Byčkovovi, který loni na jaře oznámil svůj odchod z čela prvního českého orchestru po završení své desáté sezony.

30.06.2025

Zemřel mim Ctibor Turba

Herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který dnes zemřel ve věku 80 let, je legendou české pantomimy, kterou proslavil i v zahraničí. Výčet jeho aktivit – od účinkování a režírování na divadle a ve filmu až po pedagogickou činnost doma i ve světě – je úctyhodný a spolu s Borisem Hybnerem se stal koncem 60. let spolutvůrcem nového proudu pantomimy, který se vymezoval vůči klasické marceauovské pantomimě představované tvorbou Ladislava Fialky.

30.06.2025

Národní divadlo Brno hlásí nejúspěšnější sezonu v historii

Národní divadlo Brno zažilo letos opravdu mimořádnou a úspěšnou sezonu! I když v kamenných budovách skončilo se svou činností, během léta bude hrát venku na Biskupském dvoře, na hradě Špilberk, a také na festivalech v Macau, Budapešti a Regensburgu. Už teď ale hlásí rekordní počet diváků – přes 261 tisíc lidí, kteří naplnili sály téměř z 81 %. Tržby za prodané vstupenky překročí 108 milionů korun.