Operní zpěvačky z 18. století byly prvními emancipovanými ženami
Londýn 8. května (ČTK/Reuters) - Operní divy 18. století byly talentovanými zpěvačkami a obdivovanými hvězdami své doby. Byly současně i prvními emancipovanými ženami ve světě zábavního průmyslu, jež současně sloužily, tak jako dnešní hollywoodské celebrity, jako námět mnoha obscénních pomluv tehdejší společnosti, uvedla agentura Reuters.
Výstava Händel a operní divy, pořádaná nyní v londýnském Händelově muzeu, nacházejícím se v domě, kde slavný skladatel mnoho let pobýval, se věnuje kariéře a divokému osobnímu životu tehdejších společenských model. Zatímco svět, ve kterém zpěvačky žily, byl od dnešního velmi odlišný, jejich záchvaty vzteku, soupeření a milostné aféry snesou srovnání s mnoha dnešními královnami popu.
"Tehdejší veřejnost se o ně velmi zajímala, protože byly mimořádně úspěšné. Některé na tom byly i po finanční stránce velmi dobře, jiným se zase tolik nedařilo," vysvětlil kurátor výstavy Nicholas Clapton.
"Osudy některých z nich připomínají osudy zpěvačky Amy Winehouseové," dodal Clapton a připomněl tak britskou zpěvačku, jejíž neuspořádaný život hrozí zastínit slibnou kariéru, která jí přinesla finanční úspěch a uznání kritiků.
Tak například Italka Francesca Cuzzoniová, jejíž londýnský debut v roce 1723 zaznamenal fantastický úspěch, byla oblíbenkyní anglického krále Jiřího I. a v Händelových dílech získala některé z nejvýznamnějších rolí. I přes značné příjmy nedokázala udržet své výdaje pod kontrolou a byla později donucena pořádat koncerty na zaplacení svých finančních závazků, aby tak unikla vězení pro dlužníky.
Britskou vokalistku Susannah Cibberovou, jež jako první v roce 1742 zpívala v Händelově oratoriu Mesiáš, by bulvární noviny 21. století bezpochyby milovaly. Její manžel, Theophilus Cibber, ji totiž spolu s jejím nájemcem Williamem Sloperem obvinil před soudem z cizoložství. Skandál vyvolal ohromný zájem soudobé společnosti a tehdy také vzniklo několik verzí toho, co se v domě Cibberových skutečně stalo, včetně možnosti "švédské trojky". Sloper totiž u soudu tvrdil, že ho ve skutečnosti zhrzený manžel ke svedení své ženy sám přiměl, aby tak vyrovnal dluhy z hazardu, které u Slopera měl.Händel se k největším britským a italským zpěvákům oné doby choval velmi srdečně. Protože chtěl zabránit sporům, zakomponoval do svých děl několik hlavních ženských rolí, což bylo velmi neobvyklé.
To ale nezabránilo fyzickým potyčkám, jako té mezi Cuzzoniovou a další italskou sopranistkou Faustinou Bordoniovou, od té doby přezdívanými "soupeřící královny". Převládá mínění, podle nějž se umělkyně vzájemně napadly na jevišti, Händelovo muzeum ale uvádí věci na pravou míru. Ve skutečnosti se prý spolu v bitce utkali nikoli zpěvačky, ale jejich věrní fanoušci. Událost poté zveličili tehdejší pamfletisté a scéna konfliktu obou zpěvaček pak byla navždy zvěčněna v roce 1728 v parodické Žebrácké opeře Johna Gaye.
Ačkoli se do středu veřejného zájmu dostávaly spíše pikantnější aspekty jejich života, operní divy Händelovy doby byly také symboly ženské emancipace dlouho předtím než se Spice Girls v 90. letech minulého století objevily na scéně s heslem "dívčí síly"
"Byly velmi slavné a známé, a byly to první umělkyně, které procestovaly svět," vysvětlil Clapton. "Smlouvaly samy o výši honoráře a na ženy 18. století byly neobyčejně nezávislé. Rozhodně to nebyly žádné domácí puťky," dodal kurátor muzea.
phg kš