03.02.2025 14:34

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury ČR Mgr. Martinu Baxovi ve věci návrhu na zrušení Institutu umění – Divadelního ústavu

Vážený pane ministře,

obracíme se na Vás jako pracovníci Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU) s hlubokým znepokojením nad Vaším záměrem vydat v následujících dvou týdnech rozhodnutí o zániku naší instituce a převedení jejích aktivit pod NIPOS, a to již k 30. červnu tohoto roku. O tomto záměru nás informovalo vedení IDU na mimořádné poradě.

Toto rozhodnutí nás zaskočilo jak svou nenadálostí, tak obsahem. Nemáme jasné informace o strategii, z níž Ministerstvo kultury vychází, ani o důvodech, které k tomuto rozhodnutí vedou. Celý proces se nám jeví jako nedostatečně naplánovaný a překotný, což vyvolává nejistotu a obavy. U tak složité záležitosti, jako je transformace dvou různorodých institucí s vlastní, desítky let budovanou identitou, je jediným nám známým bodem termín zrušení jedné z nich. Postrádáme jakýkoli harmonogram a koncepci.

Doposud byly naše výsledky hodnoceny domácími expertními panely i mezinárodní odbornou veřejností jako excelentní. Pokud důvodem změny nejsou finanční úspory ani kvalita naší práce, ptáme se: Proč má IDU zaniknout? Jaké jsou cíle a přínosy tohoto kroku? Kdo a jak bude garantovat podmínky pro zachování odborné, analytické činnosti a mezinárodní spolupráce, kterou IDU dlouhodobě rozvíjí? Jakým způsobem bude zaručena kontinuita výzkumu?

Vážený pane ministře, je-li vůbec zvažovaný krok nutný a může-li být přínosný, žádáme Vás o jeho transparentní, odborně garantovanou a dobře komunikovanou přípravu v adekvátním časovém horizontu, včetně diskuse a zohlednění expertiz odborníků.

S pozdravem

Jan Andrle, Zdenka Bahníková, Irena Benešová, Lucie Čepcová, Andrea Čermák Zbuzková, Kamila Černá, Markéta Černá, Zbyněk Černík, Milan Černý, Matouš Danzer, Viktor Debnár, Markéta Dolníčková, Otto Drexler, Adam Dudek, Erika Frančáková, Alena Fučíková, Vladimír Hajšman, Martin Hanoušek, Helena Hantáková, Alena Hrádková, Petra Honsová, Anna Chlíbcová, Petra Ježková, Klára Kadlecová, Monika Klementová, Pavel Kraus, Lenka Koubková, Tomáš Kubart, Andrea Landovská, Miroslav Lukáš, Markéta Mansfieldová, Vladimír Mikulka, Eva Musílková, Magdalena Müllerová, Jana Návratová, Barbora Novotná, Júlia Pecková, Radka Petrmichlová, Anna Poláková, Barbora Příhodová, Jana Rezková, Barbora Slaběňáková, Alena Součková, Pavlína Svatoňová, Adam Svoboda, Michal Šanda, Lucie Ševčíková, Květa Šteflová, Anna Štičková, Pavel Štorek, Denisa Šťastná, Markéta Trávníčková, Roman Vašek, Kateřina Vedralová, Věra Velemanová, Michal Zahálka, Kateřina Zemančíková, Berenika Zemanová

Celý dopis v PDF

Autor článku: IDU

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury

Zprávy

30.06.2025

Novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie bude od sezony 2028/2029 Jakub Hrůša

Světově uznávaný dirigent s českými kořeny Jakub Hrůša se na podzim 2028 stane šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie. Mandát bude pětiletý, nicméně obě strany vnímají jeho jmenování jako začátek dlouhodobého vztahu a očekávají, že budou chtít ve spolupráci pokračovat i v budoucnu. Jakub Hrůša nastoupí po stávajícím šéfdirigentovi a hudebním řediteli Semjonu Byčkovovi, který loni na jaře oznámil svůj odchod z čela prvního českého orchestru po završení své desáté sezony.

30.06.2025

Zemřel mim Ctibor Turba

Herec, mim, choreograf, režisér a pedagog Ctibor Turba, který dnes zemřel ve věku 80 let, je legendou české pantomimy, kterou proslavil i v zahraničí. Výčet jeho aktivit – od účinkování a režírování na divadle a ve filmu až po pedagogickou činnost doma i ve světě – je úctyhodný a spolu s Borisem Hybnerem se stal koncem 60. let spolutvůrcem nového proudu pantomimy, který se vymezoval vůči klasické marceauovské pantomimě představované tvorbou Ladislava Fialky.

30.06.2025

Národní divadlo Brno hlásí nejúspěšnější sezonu v historii

Národní divadlo Brno zažilo letos opravdu mimořádnou a úspěšnou sezonu! I když v kamenných budovách skončilo se svou činností, během léta bude hrát venku na Biskupském dvoře, na hradě Špilberk, a také na festivalech v Macau, Budapešti a Regensburgu. Už teď ale hlásí rekordní počet diváků – přes 261 tisíc lidí, kteří naplnili sály téměř z 81 %. Tržby za prodané vstupenky překročí 108 milionů korun.