03.02.2025 14:34

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury ČR Mgr. Martinu Baxovi ve věci návrhu na zrušení Institutu umění – Divadelního ústavu

Vážený pane ministře,

obracíme se na Vás jako pracovníci Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU) s hlubokým znepokojením nad Vaším záměrem vydat v následujících dvou týdnech rozhodnutí o zániku naší instituce a převedení jejích aktivit pod NIPOS, a to již k 30. červnu tohoto roku. O tomto záměru nás informovalo vedení IDU na mimořádné poradě.

Toto rozhodnutí nás zaskočilo jak svou nenadálostí, tak obsahem. Nemáme jasné informace o strategii, z níž Ministerstvo kultury vychází, ani o důvodech, které k tomuto rozhodnutí vedou. Celý proces se nám jeví jako nedostatečně naplánovaný a překotný, což vyvolává nejistotu a obavy. U tak složité záležitosti, jako je transformace dvou různorodých institucí s vlastní, desítky let budovanou identitou, je jediným nám známým bodem termín zrušení jedné z nich. Postrádáme jakýkoli harmonogram a koncepci.

Doposud byly naše výsledky hodnoceny domácími expertními panely i mezinárodní odbornou veřejností jako excelentní. Pokud důvodem změny nejsou finanční úspory ani kvalita naší práce, ptáme se: Proč má IDU zaniknout? Jaké jsou cíle a přínosy tohoto kroku? Kdo a jak bude garantovat podmínky pro zachování odborné, analytické činnosti a mezinárodní spolupráce, kterou IDU dlouhodobě rozvíjí? Jakým způsobem bude zaručena kontinuita výzkumu?

Vážený pane ministře, je-li vůbec zvažovaný krok nutný a může-li být přínosný, žádáme Vás o jeho transparentní, odborně garantovanou a dobře komunikovanou přípravu v adekvátním časovém horizontu, včetně diskuse a zohlednění expertiz odborníků.

S pozdravem

Jan Andrle, Zdenka Bahníková, Irena Benešová, Lucie Čepcová, Andrea Čermák Zbuzková, Kamila Černá, Markéta Černá, Zbyněk Černík, Milan Černý, Matouš Danzer, Viktor Debnár, Markéta Dolníčková, Otto Drexler, Adam Dudek, Erika Frančáková, Alena Fučíková, Vladimír Hajšman, Martin Hanoušek, Helena Hantáková, Alena Hrádková, Petra Honsová, Anna Chlíbcová, Petra Ježková, Klára Kadlecová, Monika Klementová, Pavel Kraus, Lenka Koubková, Tomáš Kubart, Andrea Landovská, Miroslav Lukáš, Markéta Mansfieldová, Vladimír Mikulka, Eva Musílková, Magdalena Müllerová, Jana Návratová, Barbora Novotná, Júlia Pecková, Radka Petrmichlová, Anna Poláková, Barbora Příhodová, Jana Rezková, Barbora Slaběňáková, Alena Součková, Pavlína Svatoňová, Adam Svoboda, Michal Šanda, Lucie Ševčíková, Květa Šteflová, Anna Štičková, Pavel Štorek, Denisa Šťastná, Markéta Trávníčková, Roman Vašek, Kateřina Vedralová, Věra Velemanová, Michal Zahálka, Kateřina Zemančíková, Berenika Zemanová

Celý dopis v PDF

Autor článku: IDU

Otevřený dopis pracovníků Institutu umění – Divadelního ústavu ministru kultury

Zprávy

30.05.2025

Divadlo Bolka Polívky má získat od města dotaci 24 milionů, dle opozice je příliš vysoká

Divadlo Bolka Polívky má získat od města v příštích čtyřech letech dotaci 24 milionů korun. Tento týden ji schválili radní a 10. června ji bude schvalovat zastupitelstvo. Uvedl to Deník N, který upozornil na to, že se jedná v porovnání s ostatními brněnskými divadly o výrazný nepoměr. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) dotaci obhajuje tím, že Polívka je významný brněnský herec a dělá městu dobré jméno.

29.05.2025

Kdo povede Národní divadlo Brno? Začalo výběrové řízení na ředitele nebo ředitelku

Národní divadlo Brno (NdB) hledá nové vedení. Od září 2028 bude na pozici ředitele/ředitelky největšího brněnského divadla nová osobnost. Vyhlášení výběrového řízení dnes schválila Rada města Brna. Uchazeči a uchazečky se mohou přihlásit do konce září.

28.05.2025

Pražský komorní balet pozastavuje po padesáti letech existence činnost. Důvodem je nedostatek finančních prostředků

Pražský komorní balet (PKB), jeden z nejdéle působících nezávislých tanečních souborů v České republice, bude od 1. června 2025 nucen přerušit svou kontinuální činnost. I přes padesátiletou tradici, mezinárodní úspěchy a aktivní působení napříč regiony se soubor v letošním roce ocitl ve složité finanční situaci, která neumožňuje další profesionální provoz v dosavadním rozsahu.