01.09.2005 00:00

Pestrá sezóna 2005/2006 Východočeského divadla Pardubice

Jako první diváky v nové a tentokrát výjimečně pestré sezóně čeká Krejčovský salón s hostujícím Mariánem Labudou v hlavní roli. Hra měla nedávno českou premiéru v Divadle na Vinohradech a na základě jejího vinohradského úspěchu ji vzápětí uvádíme v Pardubicích. Kdybych měl nějak vystihnout její hlavní téma, což je vždycky obtížné, řekl bych asi, že je to hra o tom, že těžkosti, které na člověka sem tam přijdou, je dobré zvládat s humorem, protože s humorem se to zdá přeci jenom o trochu lepší. Krejčovský salón je totiž vlastně jenom dílna, ve které je v poválečné Francii majitelem zaměstnáno několik žen, které se dohromady snaží překonávat svůj úděl, ne vždycky lehký, a z nekvalitního poválečného materiálu spíchnout co nejkrásnější obleky, což je úkol přímo symbolický.

Druhou hrou se přeneseme z Francie rovnou do Austrálie, kde se v místnosti vyhrazené vedení fotbalového klubu scházejí členové představenstva s trenérem a hráči, aby rozhodli o budoucnosti svého mužstva. Tu si každý představuje jinak, takže dochází ke střetům tak prudkým, že by se hra Za kolik (v originále Klub) dala přirovnat k bitvě zuřící mezi zdmi jedné malé klubovny, k dramatu se shakespearovským rozměrem směstnaným na pár čtverečních metrů. Pochopitelně není jen o fotbale, ačkoli je zajímavé nasazovat ji v době, kdy i naší zemí hýbou fotbalové aféry. Myslím, že je především o nutnosti podřídit své sny, ambice a plány něčemu, co nás přesáhne, přizpůsobit se celku. A také o potřebě komunikace, pochopení, dohody mezi lidmi a o tom, jak těžké to často je.

Anglickou komedii Úžasná svatba jsme viděli nedávno v Krakově a líbila se nám natolik, že jsme ji pozvali na GRAND Festival smíchu. Jeden z prvních režisérů, kteří komedii četli, se vyjádřil, že to je „opravdu Úžasná svatba“, a tak není divu, že spolu s námi uvedou tento „pardubický objev“ ještě další dvě česká divadla najednou. Odehrává se ve svatební den, v hotelovém pokoji připraveném na očekávanou svatební noc. Probouzí se v něm ženich, který se předešlý večer loučil se svobodou a ke svému úžasu zjistí, že není sám. Protože se jedná o komedii, snadno uhodnete, jestli dívka, se kterou strávil noc, je totožná s jeho nastávající. Samozřejmě, že ne, protože ta už klepe na dveře a komedie Úžasná svatba se stává hrou o čas, ve které jeden úžas střídá druhý.

Po Francii, Austrálii a Anglii zavítáme spolu s komedií Elling a Kjell aneb Chvála bláznovství do Norska, dokonce do jeho hlavního města, ve kterém se dva přátelé snaží začít znovu. Každý z jiného důvodu strávili nějakou dobu za zdmi ústavu, každý z nich je svým způsobem pěkný „samorost“, ale mají v boji s nástrahami okolního světa jedno velké plus: silné přátelství, které jim pomáhá překonat každou krizi. Hra nese podtitul Chvála bláznovství, ale ještě více by se mně osobně k ní hodilo Hrabalovo „důvěřivé smlouvání s osudem“ pro její optimistické sdělení, že je jedno, co kdo umíme a kým jsme, ale že je důležité, ať už je před námi cokoli, dodat si odvahu a jít do toho.

Ve foyer divadla budou mít diváci možnost vidět téměř cimrmanovskou hru o vzniku blues Mississippi Blues Ben z dílny našeho režiséra Jiřího Seydlera (libreto) a jeho dlouholetého spolupracovníka Jiřího Šlupky Svěráka (hudba a texty písní). Cimrmanovskou proto, že o vzniku blues se toho, tedy přesně, moc neví. A tak si autoři vymysleli Mississippi Bena, který, podle nich, osobně vymyslel blues, a mezi výbornými písničkami J. Š. Svěráka budou předvádět jeho osudy, vedoucí nevyhnutelně právě ke vzniku tohoto hudebního žánru.

Začátkem následujícího ruku pozveme publikum do meziválečného Ruska, kde se odehrává jeden z nejzajímavějších příběhů minulého století, příběh Bulgakovova Mistra a Markéty. Možná jste si už všimli, že každou hru uvádím její lokalizací. To je ze samé radosti, jak se nám to letos hezky vydařilo. Ono totiž v dnešní záplavě anglosaských her není lehké zařídit, aby se na dramaturgickém plánu oblevilo pokud možno co nejvíce her z různých zemí a kultur, většinou i dramaturgický plán na sebe strhnou divadelní supervelmoci a ostatní ostrouhají. Pokud Vám Mistr a Markéta připomíná jiný titul, třeba Fausta a Markétu, uvažujete správně, Bulgakovův román má s Goethem mnoho společného. Velkou lásku mezi ústřední dvojicí protagonistů, urputné hledání smyslu života, styky s tajemnými mocnostmi a Markétu, která musí svého milovaného zachraňovat z jejich spárů. I to, že se v obou případech jedná o vrcholy světové kultury.

Skončit bychom naši dramaturgickou pouť měli, kde jinde, než v Čechách. A uděláme to. Těsně před prázdninami totiž budou mít premiéru poslední dva české tituly, komedie Na letním bytě, která bude obohacená o řadu starých českých šlágrů a odehrává se v dávných dobách Rakouska-Uherska, v lázních, kam se hosté přijíždějí rekreovat, ale také navazovat nové známosti, nebo překonávat krize těch stávajících.

A Hrubínova Romance pro křídlovku, poetický příběh o prvním milostném vzplanutí odehrávajícím se na břehu Sázavy. Původní příběh vznikl jako básnická skladba, ale tak nádherná a tak oblíbená, že se podle ní brzy natočil film, jehož scénář je vlastně předobrazem všech divadelních dramatizací příběhu prázdninové lásky mezi Františkem a Terinou, která, ačkoli byla krátká, přetrvala celý život.

Martin Fahrner

dramaturg VČD

Zdroj: smetana@vcd.cz

Autor článku: Informace z divadel