07.06.2005 00:00

Peter Brook: Marat – Sade v kině Ponrepo

Středa 8. 6. / 20.00
Peter Brook
MARAT - SADE
The Persecution and Assassination of Jean-Paul Marat As Performed by the Inmates of the Asylum of Charenton under the Direction of the Marquis De Sade,
Velká Británie 1966
hrají/ Ian Richardson, Patrick Magee, Glenda Jacksonová, Michael Williams čes.tit./ 112 min.
Vstupné pouze na klubové legitimace: 40 Kč, 30 Kč (studenti, důchodci)

"Mezi kinematografií a divadlem existuje jenom jeden zajímavý rozdíl. Film uvádí na plátno obrazy minulé. Protože lidská mysl nepřetržitě funguje na stejném principu, jeví se nám film jako cosi samozřejmě reálného. Ovšemže film ničím takovým není - pouze příjemně a líbivě posunuje podstatu běžných vjemů nad realitu. Naproti tomu divadlo má své hájemství v přítomnosti. Proto může působit skutečněji než běžný proud vědomí. A proto také může tak silně zneklidňovat." Takto chápe rozdíl mezi kinematografickým a divadelním zobrazením "reality" originální tvůrce divadelních i filmových inscenací Peter Brook.

Jeho film Pronásledování a zavraždění Jeana-Paula Marata předvedené divadelním souborem blázince v Charentonu pod vedením markýze de Sade, vycházející ze stejnojmenné hry filmaře a dramatika Petera Weisse (Brook ji nejdříve s mimořádným úspěchem uvedl na jevišti), je výjimečný snahou oba zmíněné principy propojit. Weissovo drama - prezentující názorový střet radikálního reformátora Marata s libertinským individualistou de Sadem - obsahuje divadlo na divadle. To, že představení inscenují chovanci ústavu pro choromyslné, vytváří možná jen pomyslný, ale ještě další, významově důležitý prostor, neboť se v něm realita jeví v groteskní perspektivě. Filmové zpracování k tomu přidává další dimenzi platnosti. Výsledkem prolnutí vjemů "minulých" i "přítomných" je stylisticky neobvyklý, jakož i silně zneklidňující náhled na skutečnost lidské existence. (vh)

Pokud někoho osobnost markýza de Sade více zaujala, má možnost navštívit jiné představení v pátek 10. 6. / 20.00 - vstupné opět pouze na klubové legitimace

Cy Endfield - Roger Corman
DE SADE
USA - SRN 1969
hrají/ Keir Dullea, John Huston, Lilli Palmerová, Senta Bergerová, Sonja Ziemannová orig.verze s překl./ 97 min.

Jako člověk žijící představami směle přesahujícími obvyklé zůstává markýz de Sade výjimečným jedincem daleko i za dobu svého života, byť jeho slovesné dílo přetrvalo pouze ve fragmentární podobě a jeho pověst myslitele bude již zřejmě navždy důsledně "kazit" encyklopedické heslo sadismu. Jako naprostý individualista žije ve stále přetrvávajícím nesouladu s konvencemi své současnosti, třebaže procházela historickými zvraty tragicky očistných revolučních proměn, nabízejíc tak naděje jemu blízkých vizionářský změn. De Sade byl po většinu svého života vězněm - ať již jako zajatec své duševní trýzně, společenskou potřebou vynuceného sňatku, či jako na smrt odsouzený prostopášník nebo chovanec ústavů pro choromyslné. Antinarativní scénář Richarda Mathesona (opírající se především o vztah hrdiny ke strýci, jenž zasahuje do jeho životem s úsměškem mefistofelovské výzvy) směřuje k metaforickému vyjádření de Sadeho kréda "mysl je vším", neboť lidský život je pro něj neustále zahalen mlhou iluzí a okamžiky skutečně prožité reality do něj pronikají jen vzácně. Nad průměr vlny vyspekulovaných psychedelických filmů konce divokých šedesátých let pozvedá tento snímek herecký dialog představitelů hlavních rolí Keira Dulley a Johna Hustona (mj. režiséra filmu Freud). (vh)

PONREPO, promítací síň Národního filmového archivu
Bartolomějská 11
Praha 1
110 00

Zdroj: Tomáš Hála

Autor článku: příspěvky veřejnosti