Plzeňské divadla Alfa uvedlo Křesadlo, příběh podle Andersena
Premiéru romantické hry Křesadlo inspirovanou dílem světoznámého dánského pohádkáře Hanse Christiana Andersena uvedlo dnes plzeňské Divadlo Alfa. Multimediálně zpracovaný příběh vychází z lidové pohádky o vojákovi, jenž díky kouzelnému křesadlu unikl popravišti a nakonec se stal králem. Andersenova tvorba se tak na repertoáru divadla objevuje po 24 letech. Hru určenou dětem od šesti let, ale věnovanou i dospělým zdramatizoval a režíruje Petr Vodička.
"Autor dramatizace vcelku věrně tlumočí Andersenův příběh, ale mění, zpřesňuje a obohacuje charaktery postav a motivace jejich konání. Týká se to především hlavní postavy vojáka," řekl dramaturg divadla Pavel Vašíček.
Vojáka Vodička proměnil z eticky problematického jedince v kumštýře a svobodomyslného bohéma, který zkoumá vzájemné vztahy moci, peněz a lásky. Nakonec se světem, jemuž vládnou peníze, svede vítěznou bitvu, a zachrání tak i princeznu vyznávající obdobné životní hodnoty jako on. Hra má podtitul Království za všechny prachy.
"Tajemný, místy napínavý děj, dnešně cítěný romantismus, ale i groteskní vidění onoho 'království za všechny prachy', to jsou možné charakteristiky ambiciózního projektu inscenovaného po způsobu laterny magiky a polyekranu," dodala Daniela Vítová z tiskového servisu. V hlavní roli vojáka se představí hostující Petr Batěk, člen činohry Západočeského divadla v Chebu. Alternovat mu bude Antonín Procházka mladší.
V plzeňské Alfě, kterou ročně navštíví kolem 50.000 diváků, se Andersenova tvorba objevila naposledy v roce 1987. Tehdy lidé viděli Sněhovou královnu. Nyní si Vodička vybral Křesadlo, které má v Andersenově díle zvláštní postavení. Příběh byl zařazen jako první v úplně prvním sešitu Andersenových pohádek, jenž vyšel roku 1835.
Petr Vodička dosud v Alfě režíroval Betlém Jana Antonína Pitínského, Krvavé koleno Arnošta Goldflama a představení Pirat07&Queen0fLove, jež vzniklo v rámci mezinárodního projektu.
Sezonu 2011/2012 už odstartovala Alfa nejen na domovské scéně, ale i v zahraničí. Za sebou má účast na festivalu v chorvatském Záhřebu, odkud si tvůrci přivezli tři ceny za inscenaci James Blond. V půlce září se James Blond přesunul na Světový festival loutkového divadla do Francie. Závěr září patřil cestě do Moskvy, kde na Mezinárodním festivalu Sergeje Obrazcova představila Alfa inscenaci Tři mušketýři. Ta je už několik let v zahraničí nejžádanějším titulem plzeňského divadla.