Plzeňský balet přichází s Annou Kareninou
S Annou Kareninou, příběhem osudové lásky tragické hrdinky Tolstého románu, přichází balet plzeňského Divadla J. K. Tyla. V premiéře ji uvedlo na velké scéně tuto sobotu. Působivost tanečního ztvárnění nesmrtelného příběhu si tak mohli diváci v Plzni vychutnat po 35 letech. Osobitou verzi Anny Kareniny s hudbou Dmitrije Šostakoviče připravil pro plzeňskou scénu choreograf a režisér Libor Vaculík, autor zdejšího nejúspěšnějšího tanečního titulu Edith - vrabčák z předměstí. ČTK o tom informovala mluvčí divadla Eva Ichová.
"Budeme mít jedno obsazení 'pražské' a jedno 'plzeňské'. Není to z důvodu nekvality plzeňských tanečníků, ale z důvodů typologie, prostě jsem v souboru nenašel pro mne vhodná dvě kompletní obsazení," uvedl Vaculík.
Do pražského obsazení počítá i Zuzanu Pokornou jako emeritní sólistku Národního divadla. Hostem bude šéf baletu Národního divadla Petr Zuska, představí se jako Karenin, manžel titulní hrdinky, a Ondřej Vinklát jako Vronskij. V plzeňské verzi se představí v těchto rolích Michaela Musilová, pro kterou je Anna Karenina první titulní rolí a zatím také největší uměleckou příležitostí, Petr Hos a Milan Maláč.
"Co se příběhu týče, soustředím se vyloženě na trojúhelník Anna, Vronskij, Karenin. Anna bude silná žena, která si dlouho nechce nelegitimní vztah připustit. Vymaňuje se ze společenských konvencí a zaplatí za to. Celé představení začíná a končí jejím vnitřním monologem, který půjde ze zvukového pásu. Nádherně mi ho namluvila Bára Munzarová," uvedl Vaculík.
V případě libreta vyšel nejen z knihy a filmu, prý si i něco "přivymyslel". "Zejména scény, které by měly osvětlit postavu Karenina. Chtěl bych ho ukázat v jeho rozpornosti a složitosti, na jedné straně despotický státní úředník šikanující své zaměstnance, na druhé straně zranitelný člověk, který svou ženu skutečně miluje," dodal.
V plzeňském divadle byl balet s hudbou Rodiona Ščedrina nastudován v roce 1977. "Přes značný odstup let utkvěla tato inscenace v paměti diváků neobyčejně živě. Není divu, pro představitelku titulní postavy Libuši Královou se Karenina stala životní rolí, za niž získala Cenu Českého literárního fondu 1979," uvedla Ichová. Podle ní s obzvlášť silnými emocemi prožívali rozloučení s tímto titulem účastníci derniéry 22. října 1980. Závěrečné představení bylo zároveň loučením tanečníků a příznivců baletu s Velkým divadlem před jeho pětiletou rekonstrukcí.
Divadlo J. K. Tyla: Anna Karenina